Gå till innehåll

8L fönster akvarium


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag avvecklade för en tid sedan(förra året) mitt 8 liters experiment akvarium(tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39252-Mikotos-8L-experiment-kar ), så det karet har stått tomt länge. Men jag kom på nyligen att det passar perfekt på mitt fönsterbleck! Så jag ville prova göra ett nytt experiment.

Tanken är bara att använda solljus för belysning. Karet får morgonsolen på sig, det blir då en bra dag ett ganska kort men intensivt ljus. Invånare fick bli lite små levande stenar och makro alger. Nu har jag kört karet ett tag, ungefär två veckor. Har gjort lite observationer under den tiden. Den största är att temperaturen skiftar ganska mycket. Den ligger normalt på runt 24-25 grader, men när solen brassar på så stiger den upp emot 31 grader. Så det blir en viss temp sving på dygnet. Mina alger verkar dock inte tycka illa om detta som tur är.

Jag har chaetomorpha samt en röd alg i karet, den röda tror jag är Botryocladia botryoides. Men jag är inte säker. Båda har suttit i ogynsamma förhållanden i min interna sump innan. Botryocladia algen hade där bleknat ganska kraftigt och jag fick slänga en del av chaeton som blivit övervuxen med slemmiga alger. Men rödalgen har fått mycket starkare röd färg nu under tiden i karet och chaeton ser misstänkt expanderad ut, den verkar växa läskigt fort! Jag är glad att de inte verkar duka under av temperatur växlingarna. Får se hur det ser ut om några veckor igen, om chaeton växer som jag tror så blir det nog väldigt synligt...

Jag vet inte om jag vågar stoppa i någon korall, för tillfället har jag ganska få koraller i mina andra kar så jag håller hårt i de jag har...

Pumpen är en liten atman pump på 200 liter i timmen. Inget överväldigande men fungerar, dunstar nog en halv liter vatten i veckan ungefär. Karet är tragiskt nog bare bottom( ;-) ) och så får det nog vara då jag är osäker på hur karet kan gå på höst och vinter halvåret.

post-5646-14468925651822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pump måste man ju ha! Står inte ut med kar utan pumpar, jag funderar redan på att byta ut den här mot något värre. Men problemet är att hitta en som inte lämnar något avtryck och även inte ger en jet stråle i karet...

Det är det som är så svårt med så här små kar, att få in tekniken...

Om det fanns små styrbara pumpar så skulle det ju antagligen vara superlätt att få vågrörelser i denna akvarie storleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja shit alltså, det blir ju knappt att den går plats på gaveln. Jag tror den kommer suga luft direkt om man inte har vattennivån så hög att den kommer skjuta ut vatten ur karet istället.

Kan ingen klok typ komma på hur man kan bygga en hemmagjord vortech pump, med motordelen utanpå karet. Det vore guld.

Annars skulle man kanske iofs kunna borra gaveln och ha pumpen utanför karet med... Det är ju en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tror jag avdunstningen blir fruktansvärd tyvärr. Då volymen är så liten så påverkar det nog salthalten och temperaturen ganska dramatiskt. Så det går ändå. Ytan rör sig en del som det är redan nu, så det blir nog bra. Ytan är inte vacker men jag tror inte algerna gråter av det :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...