Gå till innehåll

Juwel Vision 260L


patrikk

Rekommenderade inlägg

Det börjar dra ihop sig för att starta upp mitt juwel 260L.

Men en fundering jag har är att i september så ska vatten stammarna bytas ut så är det bättre att vänta tills det är klart eller är det bara till att köra på med inkörnings perioden redan nu?

tekniken som jag tänkt köpa:

  • Deltec MCE600
  • Tunze 6045*2
  • Orginal armatur (fast byta ut rören)
  • ev. 10-11W UV om jag kan koppla ihop det med juwel egen filterpump ( förslag på hur det kan göra uppskattas) kommer att behålla filterkammare

UV:et hade jag gärna haft kopplat till min skummare men eftersom det inte går så är tanken att koppla på det på cirkulationspump som idag sitter i filterkammaren. Så tanken är att gömma UV:et i filterkammaren - några synpunkter?

Vad det gäller rören så ska de bytas ut men läste att det fanns ett alternativ till juwels egna saltis rör ( kommer inte ihåg vad märket heter just nu) men för er som vet är det någon direkt skillnad på rören mellan tillverkarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar dra ihop sig för att starta upp mitt juwel 260L.

Men en fundering jag har är att i september så ska vatten stammarna bytas ut så är det bättre att vänta tills det är klart eller är det bara till att köra på med inkörnings perioden redan nu?

tekniken som jag tänkt köpa:

  • Deltec MCE600
  • Tunze 6045*2
  • Orginal armatur (fast byta ut rören)
  • ev. 10-11W UV om jag kan koppla ihop det med juwel egen filterpump ( förslag på hur det kan göra uppskattas) kommer att behålla filterkammare

UV:et hade jag gärna haft kopplat till min skummare men eftersom det inte går så är tanken att koppla på det på cirkulationspump som idag sitter i filterkammaren. Så tanken är att gömma UV:et i filterkammaren - några synpunkter?

Vad det gäller rören så ska de bytas ut men läste att det fanns ett alternativ till juwels egna saltis rör ( kommer inte ihåg vad märket heter just nu) men för er som vet är det någon direkt skillnad på rören mellan tillverkarna?

Du behöver absolut inte använda uv konstant utan bara när du får någe problem i karet eller skaffar ny fisk så kan man köra uv 2 veckor. Uv skall ha egen pump direkt från karet till Uv-enheten och sedan tillbaks till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver absolut inte använda uv konstant utan bara när du får någe problem i karet eller skaffar ny fisk så kan man köra uv 2 veckor. Uv skall ha egen pump direkt från karet till Uv-enheten och sedan tillbaks till karet.
det var precis det jag tänkte med att använda den tillhörande pumpen om det går att koppla på. Någon som har testat att koppla ihop ett UV med en Juwel intern pump? eftersom den finns så kan man lika gärna använda den har för mig att pumpar 1000L/h.

Sen så hade jag velat ha följande fiskar i helst av allt två av varje för jag vill inte de ska känna sig ensamma:

flame angel eller bicolor

Copperband

Banggai

Ocellaris

neon gobie

fridmani(orchid dottyback)

yellow tang

vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var precis det jag tänkte med att använda den tillhörande pumpen om det går att koppla på. Någon som har testat att koppla ihop ett UV med en Juwel intern pump? eftersom den finns så kan man lika gärna använda den har för mig att pumpar 1000L/h.

Sen så hade jag velat ha följande fiskar i helst av allt två av varje för jag vill inte de ska känna sig ensamma:

flame angel eller bicolor

Copperband

Banggai

Ocellaris

neon gobie

fridmani(orchid dottyback)

yellow tang

vad tror ni om det?

Din pump verkar vara i klenaste laget,den skall helst omsätta 10-15 ggr akvariets volym. Men och andra sidan så behöver Uv'n bara 200-400 l/t. De går att sätta en split på utblåset från pumpen med en "kran" på som du kan reglera trycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är viktigt att du inte har för stort flöde genom UVC:t för att parasiterna skall hinna dö av strålningen. ett 10 - 11w brukar vara specad för ungefär 200 - 250 liter per timme. Det bästa är att ha en ställbar pump. Sedan håller man bara en fiskpåse framför utloppet i 10 sekunder och mäter sedan hur mycket vatten det blev. Multiplicera med 360 och du har flödet per timme. Jag skulle ha UVC:t inkopplat hela tiden. När det inte behövs kör du ljuset i det på en timer en kvart om dagen. Det räcker för att det inte skall börja växa fastsittande filtrerande djur i filtret som förstör effektiviteten.

När det gäller cirkulation i karet använder vi mest propellerpumpar- streampumpar brukar vi kalla dem. De ger ett mycket mjukare flöde och drar mindre ström. Man brukar räkna någonstans 30 - 50 gånger akvarievolymen per timme med dem.

Copperband tycker jag du kan vänta med några år. Det är en mycket svår fisk. Bara för mycket erfarna akvarister alltså.

Neon Gobyn bör du vänta med ett halvår minst då de är mycket prickkänsliga och det brukar ta så lång tid innan ett kar är igång på riktigt.

Fridmanni är också prickkänslig men kanske inte lika mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset med påsen men som jag beskrev i första inlägget så ska jag ha 2 st streampumpar tunze 6045. Viket blir 9000/260=34 gånger akvariets volym. Skulle jag sen även använda den medföljande så blir det ca 38 gånger volymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har synpunkter på uppstarten med tanke på varm och kallvattenstammarna ska bytas ut? som jag har läst så borde fiskarna som jag har tänkt mig kunna gå ihop. några förslag på inköpsordningen jag har inte tänkt att förhasta mig med att köpa fiskar varje vecka ut ta det långsamt. tanken är att först köpa två clowner sen så har jag inte tänkt så mycket på ordningen förutom då som sista köp en Copperband(någon gång i framtiden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har som sagt ett juwel vision 260 och som ni ser så finns det en filterkammare.

Min tankte var att behålla filterkammaren för ytavrinningen för att slippa beläggningar på ytan men kanske även stoppa ner ett ut i den.

fick då höra att 1000L/h var lite mycket för ett UV så tänkte kolla runt om jag kan få ihop det med en mindre pump. I filter kammaren tänkte jag ha filtervaddar och ev. kolfiltervadd för att få finare vatten och ren yta. Vad tror ni om detta? Hade ni gjort något annat med kammaren eller kanske till om med tagit bort den? hur hade ni i så fall gjort för att ha en re yta?

Bild på hur akvariet ser ut:

post-4894-14468925844042_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...