Gå till innehåll

Ljusmängd


denniscaesar

Rekommenderade inlägg

Hej!

Hur mycket lyse ska man gennerelt ha i sitt akvarium? Om man vill ha lis blandade hårda och mjuka koraller, eller snarare om man vill hålla i lite blandade färgglada koraller.

Spelar volymen någon roll?

Jag har ett juwel lido på 120 liter, 40 cm djup x 60 bred x 50 cm hög.

Har för närvarande 2 stycken t5 24W 1 blått varav 1 marine vitt.

Ska så småning om trycka dit en glow x2 lysrörshållare för ytterligare 2 marine white, möjligen en led ramp, hur nu en sån funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör du med t5 / MH så får du räkna med 0.8-1w per Liter om du vill kunna ha de flesta koraller på alla höjder, 4rör borde göra susen, men jag skulle rekomendera led, särkillt på ett kar som ditt.

man drar häften så mycket el ungefär och slipper lampbyten för 1000-1500kr per år för 4 rör. Tjänat in pengarna för en ledramp på runt 2 år. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt en aluminiumplåt med leds under kåpan på mitt lilla och det är inget problem med fukt, har inte sett en enda droppe på plåten men på plasten finns det. Du kan ju sätta en akrylskiva under ledsen så det inte stänker upp vatten på dem.

02420d0f-b501-c1df.jpg

02420d0f-b553-dae5.jpg

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

minst 50/50 gärna några fler blå typ 60/40

men det är upp till ägaren till karet vad man tycker är snyggt.

mvh chrille

Tycker de flesta brukar ha dubbelt så många vita som blå samt några violetta leds. Någon med mer koll får rätta mig hur man ska ha:)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu tar ni ingen hänsyn till vilken typ av dioder det handlar om, 50/50 kan säkert funka om man kör hög K vita men om man kör Cree´s dioder så blir det gult o platt...

Jag använder Cree och kör 2 blåa per vit för att få ett ljus som behagar mig...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nog hålla med Nixon, ja kör XML på 1750 mA och behöver 4 fyra ggr Blå XPG per vit. Och då är det ändå rätt gult, på gränsen vad jag vill ha.

Det hela beror på en lurighet, våra ögon minskar det blå ljusets verkliga effekt. Vilket oxå är ett av skälen till att vi behöver undvika att se på UV-lyse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...