engwall.mathias Postat 9 juni 2012 Postat 9 juni 2012 Så här blev min slutliga produkt. 1. Rinner vattnet igenom en filtrering av Aktivtkol 2. X-antal biobollar.3. Skummare4. Fosfat reactor med biopellets. Vattnet pumpas in från en liten pump och pumpas genom filtreringen. (?) Har funderat på att kanske flytta retur slangen från reactorn till fack 1. Låter detta som en bra idé eller är det bra nu? /Tacksam för svar. 5. Returpump6. (ej medritad) UVC7,8. Till -frånslang Skriv gärna dåliga kommentarer om detta. Är mitt första sump som jag byggt så den som följde med kommer snart att kasseras. Har även i detta tillfälle köpt mig ett steg4 reverse osmos reactor. Bilder på karet kommer inom kort. /Mathias Örebro Citera
Lunka Postat 9 juni 2012 Postat 9 juni 2012 Kan ha fel men blir inte vattnet vid biobollarna stillastående genom att bara ytan rinner över till nästa fack? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Jan-Erik Postat 9 juni 2012 Postat 9 juni 2012 sätt utloppet från reaktorn så nära skummarens insug som möjligt så blir näringsexporten effektivast. Citera
bibic Postat 9 juni 2012 Postat 9 juni 2012 glas imelan 4 och 5 hade jag limat innan skumare och då tvingar du vattän gå ner genom Aktivtkol och biobollar Citera
engwall.mathias Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 - Lunka, du har helt rätt att det inte blir så bra cirkulation där MEN eftersom det inte är samma temp som kommer ner till sumpen så kommer vattnet att blandas. BioTed sa att vattnet som kommer ner från displey tanken skulle komma ner i ett fack med en toppavrinning för att få ytvattnet. Jag kan ha fel men man ser att det rör sig där iaf.- Tack Jan-Erik för det svaret. Har nu fixat det - bibic. Jag hade tänkt så med först men du har svaret ovan. Tack för hjälpen och ditt svar. Har även lite levande sten i mittersta facket där skummaren är. hade några små stenar som bara låg och var jobbiga så dom fick flytta Citera
stigigemla Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Biopellets, skummare, biobollar, kol, fosfatreaktor är den naturliga ordningen.Biopelletsen ökar på det som skummaren kan ta bort. (Bakterier).Skummaren renar vattnet från diverse små partiklar.Kol och fosfatreaktor behöver inte jobba med det vi skummat bort. Citera
engwall.mathias Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 stigigemla, det är alltid så svårt när man ska bygga något själv eftersom det finns så många som säger olika saker. Men känner mig relativt nöjd med detta. har ingen större lust att bygga om hela sumpen igen! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.