Gå till innehåll

Erfarenheter av ULTRA Easy kalium


niki68

Rekommenderade inlägg

Vet inte hur ska man dosera ,körde idag 5ml för min 550-600 liter akvarium.

Min kalium är 300ppm ,hur mycket ml ska man dosera för att komma upp till 380ppm-400ppm ?

På flaska står :

1ml/100 Liter=3,5mg kalium,Optimaler Wert 350-400mg/Liter,Tageshöchst-Dosis + 40mg/kalium/Liter/1ml/100Liter=3,5mg potassium.

Kaliumbuffer, flytande 1L

Beskrivning:

FaunaMarin Ultra-easy flytande Kaliumbuffer.1000ml

10ml/100L höjer Kalium med 35mg/100L

max dosering 12ml / 100L

rekommenderad kaliumnivå 350-400mg/L

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=809

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

med 55-60ml ultra easy kaluim höjer det 35mg i ditt kar, och då bör du hamna på 335ppm.

så i med tre omgångar så hamnar du på 405ppm, men detta ska ske under några dagar.

mvh chrille

Jag doserade bara 5ml idag ,blev lite osäker !

Du menar att jag kan dosera 50ml till idag, blir inga problem .

Kommer dosera 45ml till nu !, kan köra försiktig 150 ml på tre dagar.

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vänta med det och genomföra det andra 2 vattenbyterna du har på schemat först, åk sen på semester och använd ev det här efter du kommer hem.

Efter första två dosering på 100 ml Faunamarin ultra easy-Kalium (2 x 50ml) värden gick upp bara 10 ppm (300-310 ppm ).Men nya Salifert test blev 19 droppar tills jag fick blå färg.

Den skulle gå mycket snabbare upp , skulle nå 390-400 ppm på 3 dagar (150 ml).

Kan det vara att min kar är 600 liter och behöver lite mera dosering.

Men bra att den gick upp lite grand !

Skulle börja med dosering efter båda vattenbytte men jag såg inte texten du skrev Mikael det var för sent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon berätta varför min kalium värd går inte upp ?

Har bytt massor med vatten(240 liter sista veckan) och dosera i 6 dagar 50ml ultra easy-Kalium ---total:300 ml.

Saltet är testat har 340 ppm kalium .

Min Kalium värd har varit 310 ppm sista dagar gick upp bara 20 ppm --(290-310 ppm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon berätta varför min kalium värd går inte upp ?

Har bytt massor med vatten(240 liter sista veckan) och dosera i 6 dagar 50ml ultra easy-Kalium ---total:300 ml.

Saltet är testat har 340 ppm kalium .

Min Kalium värd har varit 310 ppm sista dagar gick upp bara 20 ppm --(290-310 ppm)

Har du provat att ta med dig ditt vatten till butik och testa där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stirra dig inte blind på mätvärdena, Kalium är lite små krångligt att testa. Vet inte hur tillförlitligt Saliferts kalium test är men dom testerna jag har använt mig av har varit lite krångliga att läsa av ett bra värde på. Åk till en butik och dubbelkolla ditt kaliumtest innan du doserar något mer! för mycket kalium är inte bra det heller. Sen sköt dina vattenbyten med ett bra salt så är jag övertygad om att det ordnar till sig efter ett par vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stirra dig inte blind på mätvärdena, Kalium är lite små krångligt att testa. Vet inte hur tillförlitligt Saliferts kalium test är men dom testerna jag har använt mig av har varit lite krångliga att läsa av ett bra värde på. Åk till en butik och dubbelkolla ditt kaliumtest innan du doserar något mer! för mycket kalium är inte bra det heller. Sen sköt dina vattenbyten med ett bra salt så är jag övertygad om att det ordnar till sig efter ett par vattenbyten.

Jag tror att min salt är ok !

post-5479-14468925807344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat att ta med dig ditt vatten till butik och testa där?

Jag var förra veckan till Triton med de kunde inte göra testen......!

Ska prova på Lördag hos Tommy på akvarium leasing köpte Salifert hos de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera inlägg i denna tråden som säger att du ska testa salifert-testet mot en referencevätska - varför lyssnar du inte?

Jag visste bara inte vad är referencevätska men Daniel hjälpte mig med länken.Jag kommer förbi och köpa den på lördag tar med mig lite vatten och salifert testen kanske ni kan vissa hur man gör.

http://tritonakvarium.se/product.asp?product=468

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat Salifert kalium testen med refferensvätska och allt verkar ok,testen är bra visar 400-405 ppm.

Tommy testade min akvarium vatten med Kaliumtest från korallen-zucht och visade sig mellan 320-340 ppm.

---testerna är ok det är akvarium vatten som har brist på kalium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...