Gå till innehåll

Rickes Aquamedic Chromis Kub 140l + 28l-sump


Ricke

Rekommenderade inlägg

Får se om jag hittar ett par sånna, har aldrig sett dem i butik.

Oceanakvarium brukar kunna ta hem, ja har köpt av honom (tyvärr efter en natts torrsim så finns den nu i fiskhimmeln), men den vart fräck att skåda så länge ja fick ha han våt.

Snyggt akvarium du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Set riktigt trevligt ut! Vackert med så pass öppet i scapen.

Tycker klart du ska överväga ett par av dessa små småttingar nu med sand i.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+2124+216&pcatid=216

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Får se om jag hittar ett par sånna, har aldrig sett dem i butik.

Jag skulle inte rekommendera dom både av vad jag läst och av egen erfarenhet. Dom är mycket svåra att få till att äta och.om dom börjar äta fryst mat eller annan mat så måste man lägga den i sanden, gärna flera gånger per dag. Dom äter enbart genom att sila sand. Jag köpte en från zg, dom hade två eller tre men jag tog bara en eftersom dom skulle vara svåra. (dock inget som framgick även när jag frågade). Min åt från sanden, jag blandade reefpaste med vatten och sprutade ner det i sanden, men sen en dag var den bara borta :(

Om man är villig att ta hand om dom och ge dom den krävande skötseln dom behöver så är dom jättefina, men dom kräver en del.

Manne, hade inte du två som bara försvann?

Kanske blev lite suddigt, mina åt reefpaste som jag sprutade i sanden på samma ställe var dag. Den var inte smal när den dog, lagom fet.

Väldigt snyggt du fått till det i karet med scapen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett par innan.. Tyvärr kom dom inte överens med en annan fisk.. Min watchman goby var elak till den gräns att dom fick bo inne i stenen.. Tillslut så antar jag att han hade helt enkelt ihjäl dom.

I rickes fall är där inget som konkurrerar med dom.. Det är steg ett för deras överlevnad då dom är så små.. Dom är ju så grymt snygga..

Men tillbaka till fisken.. Dom är inte den lättaste varianten.. Men vore det "roligt" då.. Lite utmaning ska det vara.. Får fisken bara vara ifred så kommer den o sila sand o käka rester hela dagen lång.. Det är så den lever..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se hur det blir, har en rätt stor mandarin nu som äter fryst artemia och den matar jag genom att stänga av pumparna några minuter så då kanske en sådan gobie skulle kunna äta på samma sätt.

Får se vad det blir för småfisk i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju helt klart en fördel om dom får vara själva på sanden och att där är mycket sand men jag tror ändå att dom behöver extra mat. I naturen lever dom på mikroskopiska djur som finns i sanden och i ett akvarium finns det nog inte tillräckligt eftersom det är en begränsad mängd sand och fiskarna måste ju ha mat var dag. I ett akvarium kommer det förmodligen inte att kunna växa till så mycket mikroskopisk föda. Reefpaste utblandat i vatten blev en mycket mycket fin dimma. Om man vänjer fiskarna att det kommer mat i en hörna av karet så kkommer dom att äta där när dom ser antydde har varit där och lagt mat. (min lärde sig det efter en vecka typ). Om dom är ett par blir beteendet också roligare. Den ena håller utkik medan den andra gräver håla eller äter.

Dom är inte den lättaste fisken men lätt en av dom häftigaste jag sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...
  • 3 månader senare...

Moderator's upplysning:
mod.gif10.1 Privatpersoner annonserar i marknaden -"Köp och Sälj" erbjuder privatpersoner en möjlighet att under köpes, säljes och bytes annonsera produkter tillhörande de områden som Saltvattensguiden behandlar och som i övrigt följer våra regler. I och med detta så tillåter vi inte annonsering eller länkar till annonser i forumstrådar/inlägg, signaturen, avataren eller galleriet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...