Gå till innehåll

Trasigt Mollyhotell


IDA83

Rekommenderade inlägg

Hej! Var inne här ett bra tag sen och var sugen på att starta ett saltkar, då ett av mollytyp. Hade även en 1-månaders bebis hemma och trodde väl att jag skulle ha mer tid....så vart ju inte fallet och jag insåg snabbt att jag inte vågade dyka ner i saltvattensträsket...speciellt med moddning osv. Blev dock ett Mollykar fast som sött - växt/sällskapskar som nu har tagit sig finfint. Jag vet att följande rör mitt sötvattenskar och inte ett salt men tänkte att här, där det verkar finnas flera med just detta kar kunde hjälpa till. Dessutom är detta det enda fiskforum jag vistas i...när jag har tid över. ;)

Ett tag sen klantade jag mig rejält när jag under tidspress skulle rensa filter och leta yngel. Inte bra mix...tidspress och städ alltså. Iaf så hade jag tagit ut rejält med vatten både för byte och för att leta firrar i filterfack. När vattnet väl skulle tillbaks så hände det som inte får hända. Jag min klant fyllde på i filterfacken (gör jag ibland när det bara är frågan om mindre mängd vatten) vars vattennivå steg rätt kraftigt....och mycket snabbare än nivån i resten av karet med följden att mellanväggen mellan filterfack två och tre lossnade! Filtret verkade fungera hyffsat ändå sen...men nu har jag märkt att även skiljeväggen mellan 1an och 2an har lossat...ser ju strömmen av vatten som inte alls tar tänkt väg genom filter osv. Karet som har varit så fint så länge har börjat reagera med alger och ser rent generellt ut som om det är i obalans, så nu kör ja vattenbyten ofta och matar sparsamt.

Nu vet jag inte vad jag skall göra.

-Vill inte silikona.... tömma och torka ur för att sen behöva starta upp karet som nu blivit så bra.

-Kunde skaffa ett till Mollyhotell, kanske beggat, för att föra över allt och sen anv det nuvarande vid senare tillfälle till salt.

-tänkte kanske skaffa ett innerfilter, typ eheim biopower 200 och köra endast detta.

Den stora frågan är nog om det är möjligt att helt enkelt ta bort alla plastdetaljer och väggar i bakkant och bara ha hela alltet som ett enda kar? Vet något om detta går bra? Och om det vore möjligt att göra detta utan att tömma helt? Mattkniv?

Gillar tanken att detta kan anv till salt någon gång i framtiden men som det ser ut nu så vore det kankse billigast och enklast att köpa ett innerfilter? Vad tycker ni?

Tack så mycket på förhand för att ni tar er tid!

Mvh,

IDA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK! Det låter ju superbra. Dock undrar jag om det går att använda då fogarna är "bärande". Man ser ju direkt om det är mer vatten i facken så bågar sig hela den långa plastväggen utåt. Har man däremot tagit ur vatten i facken så trycks hela väggen in och då även skiljeväggarna in mot bakstycket. Frågan är om detta lim bara tätar eller om det även kommer hålla ihop de två delarna?

Kollade även in silikonalternativet... kanske man borde kunna tömma endast filterfacken och ha filtermaterial i en hink med cirkulationspump? Äh, kom just på att det är ett litet hål halvvägs ner på filterfack ett...så helt tömt och torrt kommer det inte bli om man inte tömmer karet ända ner dit. Eller sätter igen det först kanske... kommer inte hinna hålla växter fuktiga tills silikon torkar tror jag.

Får fundera vidare och hoppas att karet inte brakar ihop helt. TACK igen för tipset!

Mvh,

IDA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar silikon på plastdetaljer? Jag behöver ju något som fäster och jag tror inte att silikon fäster plast mot plast. Vad skall man då anv sig av? Hoppas även någon saltis kan få hjälp av mina sötis frågeställningar...och att andra Mollyfantaster inte gör samma mistag som jag gjorde! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon kan du använda på plast, men det kommer släppa med tiden. Är det inga detaljer som ska hålla tätt mot andra så kan du visst köra med silikon, men ifall det är plast mot plast du ska limma så finns det bättre lämpade lim än silikon.

Detta tex:

http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Plastsvetsning-362444/

Se bara till att det härdar ordentligt innan du utsätter det för vatten igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okay, tack för infon! Undrar även ifall det överhuvudtaget är silikon som använts i mollyhotellen bak i filterutrymmet? Finns det någon som vet? ;) Jag har än inte sänkt vattennivån för att kolla ordentligt...sen är ju allt svart så det syns inte speciellt bra heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag antar att fogarna i fråga skall vara täta, då dom skilljer på filterfacken, kan man ju undra varför tillverkarna har gjort dom i silikon. ;)) Men uppenbarligen så höll dom inte särskilt mycket tryck heller. ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...