Gå till innehåll

AM turboflotor 1000 multi


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en sådan hängandes på mitt 375 liters men är inte lika nöjd med denna som jag var med den tidigare som jag hade i sumpen.

Jag använder mig av den längre koppen för att det inte skall bli "over-flow" men ändå sker följande:

1. Om jag har controll-flow knapparna nertryckta får jag lagom med gegga men alldeles för mycket skum, locket lyfts av på 1 dag.

2. Har jag controll-flow knapparna upp så fyller den koppen med gegga på 1 dag.

Kan detta bero på något av följande?

Skummaren är relativt ny har endast körts i ungefär 1 månad?

Jag tillsätter mycket avdunstat vatten på en och samma gång. Vid tillfällen så handlar det om 5 - 10 liter. Vattnets kvalite kanske variera för mycket och på så sätt påverkar skummaren.

Ökad matning? Matar numera 3 gånger om dagen istället för 1 gång.

Tillsats av kemikalier i akvariet?

Mycket fiskar i ett 375 liters?

Tacksam för svar ifrån alla men personer som har haft samma problem och ungefärligt samma faktorer kanske kan berätta hur de löste det hela.

För tillfället kan man ju inte åka på semester för då kommer ju skummaren att dränka lägenheten.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Om jag har controll-flow knapparna nertryckta får jag lagom med gegga men alldeles för mycket skum, locket lyfts av på 1 dag.

2. Har jag controll-flow knapparna upp så fyller den koppen med gegga på 1 dag.

Jag har alltid justerat med att vrida (i nertryckt läge) ej att ta upp dem. Var inne och läste manualen lite snabbt men blev inte klokare. Har för mig att det finns en pil på reglaget som vid fullöppet läge pekar fram mot karet. Då har man maximalt vattenflöde genom skummaren. Mina är inställda på ca halvvägs mot vänster resp höger.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina saltvärden berörs inte av tillsatser. Inte så att det påverkar invånarna i akvariet.

Angående knapparna så har jag det lite olika men inget funkar så där jättebra.

När jag har knapparna som du säger, petrol, så har jag markeringarna framåt och nedtryckta vilket ger mig mindre vätska i koppen men mera skum. Detta skum lyfter sedan locket och rinner ut på golvet.

Du sa att när markeringarna är framåt har man max flöde genom skummaren. Det är inte samma sak som att man får maximalt med vätska i koppen? För när jag har kontroll-knapparna upp eller nedtryckta och åt något annat håll så får jag mycket mera vätska i koppen.

Mest vätska får jag när markeringarna är åt sidan eller bakåt mot koppen. Då rinner det över vatten till skummarkoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade är att salthalen ändras från 35 ppt, innan du tillsätter osmosvatten, till 33,5 ppt efter tillskott av osmosvatten (vid ca 250 l vatten i karet). Detta är stressande för fiskar och invertebrater eftersom det osmotiska trycket ändras mycket på kort tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Återupplivar tråden lite ;) Fick min skummare idag, samma modell som denna. Har ett annat problem, när bubblorna är avstängda så fylls akvariet med microbubblor på 20 sek och är bubblorna igång så fylls det på 2 sek. och vattnet svämmar även över ibland ner i skummarkoppen. Har provat att pilla med ctrl-flow knapparna men hjälper inte.

Har sökt lite men inte hittat nåt liknande. Nån som vet ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det er normalt med den skummeren. Etter omfattende rengjøring (eller som hos deg, den er ny) så kommer det ofte små bobler i karet. Normalt forsvinner de etter 2-4 dager. Du kan evt. forsøke å legge en bit skummatte i utløpet, det vil fjerne mye av boblene.

Skummeren er bedre enn sitt rykte, men som det ble diskutert tidligere her, så kan den kreve til "fininnstilling" for å fungere optimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...