SeanD Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 vad bör man ha för cirkulation i ett 450 l kar? Citera
frankerd Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 Villken mängd eller typ av cirkulation är som man bör har är mycket individuellt, jag kommer ha 2000l/h från min sump samt en våg simulering av tunze turbelle på 2000-7000l/h, så toltalt snitt kommer jag har ca 6500l/h i 340l kar. Men det rekommenderade minsta flödet är 10ggr akvariets volym i timman. Många föredrar mera, jag med.Sen finns det många sätta och läror hur man skall fördela sitt flöde i akvariet, desto mer turbullent desto bättre pga det inte blir smutts ansamlingar lika lätt. Som sedan kan läcka ut näring till vattnet och skapa algblomningar.MvhTobbe Citera
SeanD Postat 13 april 2005 Författare Postat 13 april 2005 hej tobbe har ett percula 120 på 450 l o tycker att det växer så mycket grön alger på bakrutan,kan det bero på att det är för lite cirkulation?har ca 5000l h.tacksam för svar Mvh jonny Citera
Linnex Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 En fråga till ang cirkulation och första kar.Jag håller på att sätta upp ett 500 liters hörnakvarium.Jag har två pumpar och två utblås.en 3500 liters från sumpen och en 2500 liters från UV.Hur bör jag rikta dem. Åt samma håll så jag får virvel rörelse i vattnet (hörn akvarium)Åt var sitt håll där man får utgående rörelse på sidorna och det möts i mitten/frontrutan vilket borde orsaka större turbulens. Citera
stigigemla Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 Det är bättre om pumparna möts i mitten för då kan man justera in så att vattenflödet ändras med virvlar och så. Mjukkoraller och en del storpolypiga brukar inte gilla när vattnet går åt samma håll hela tiden. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.