Gå till innehåll

baksug....


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har problem med min kalkreaktor, en äldre Deltec P600, på något sätt så sugs vatten på fel håll o bubbelräknaren fylls med vatten.... Den gör inte så riktigt alltid och det är nästan uteslutande under tiden som gasen är på. Har backventil både in o ut ur bubbelräknaren, men enkla billiga modeller, kan det vara dessa som spökar?

Kanske ska koppla något annorlunda? Skickar med en bild som visar hur det ser ut, svart slang är inkommande vatten, vit slang är inkommande gas.

Tacksam för alla funderingar!post-976-14468925859085_thumb.jpg

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en annan fundering, denna kalkreaktor saknar gasåtervinning, vilket gör att gas som inte löser sig direkt samlas i toppen av reaktorn för att sedan bara passera ut genom utloppet, vilket känns lite onödigt. Jag funderar på om man helt enkelt bara skulle kunna borra ett hål i toppen och sedan genom att borra ett hål till bredvid de två inlopp som syns på bilden suga in gasen som samlas i toppen och cirkulera den i reaktorn igen, vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du läst manualen till reaktorn? Vad jag vet skall det vara lågt PH på vattnet ut och fixar du det får du inte baksug i slangen innan gasen börjar ta slut.

förstår inte riktigt vad du menar? Tanken om återvinning är ju för att spara lite gas istället för att den bara luftas ut.... Kan inte hitta manual till reaktorn, finns endast till de nyare fluidiserande reaktorerna vad jag kan hitta.....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten med högt pH kan ta upp koldioxid och omvandla det till kolsyra för att sedan ta upp mer gas.

Vatten med lågt pH klarar inte omvandlingen. Därför jobbar man normalt med ganska lågt pH i reaktorn.

Många har en pH elektrod som styr en magnetventil för gasen. Sedan reglerar man Ca i vattnet med droppar vatten per sekund genom reaktorn. För att pH i akvariet inte skall sänkas kör man ibland utlopsvattnet genom en kalkbädd. (Steg 2) Eller använder en kalkmixer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten med högt pH kan ta upp koldioxid och omvandla det till kolsyra för att sedan ta upp mer gas.

Vatten med lågt pH klarar inte omvandlingen. Därför jobbar man normalt med ganska lågt pH i reaktorn.

Många har en pH elektrod som styr en magnetventil för gasen. Sedan reglerar man Ca i vattnet med droppar vatten per sekund genom reaktorn. För att pH i akvariet inte skall sänkas kör man ibland utlopsvattnet genom en kalkbädd. (Steg 2) Eller använder en kalkmixer.

okej, att ph är lågt i reaktorn är jag med på, men menar du att det är ph i bubbelräknaren som ger baksuget? Har kört med osmosvatten i den från början kan det ha betydelse?

Kör både med en liten efterkammare och mixer

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är vattnet i reaktorn som tar upp koldioxid ur slangen.och i stället för gasen sugs det vatten ur reaktorn upp i slangen. Koldioxid - kolsyra i slangen diffunderar ner i reaktorn om pH:t är högt och så löses det mer gas vid vattenytan i slangen och så vidare. Det är ju lätt att testa pH ut ur reaktorn före efterkammaren. Det fordras bara ett sötvattens pH test för att klara pH mellan 6 och 7. Och låt reaktorn gå som vanligt när du tar provvattnet så att inget ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah då förstår jag bättre. Ph är ju högre i rektorn när gasen sätts på vid lunch efter att reaktorn gått utan gas under natten, sedan sjunker ju ph ganska fort under 7. Men hur kan jag motverka detta? Låta reaktorn gå någon stund med gas även på natten för att hålla ph nere? Skaffa bättre backventiler?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar som ditt tips funkar ganska bra Stig :)

Nu ska jag bara klura lite på om jag ska försöka ordna någonsorts gasåtervinning.... Ett litet hål i toppen på reaktorn och en slang till pumpens insug borde väl lösa det? Kanske med en liten kran längs slangen för att kunna reglera lite oxå?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...