Gå till innehåll

Idéer någon? SPS - Brända toppar helt plötsligt


Rekommenderade inlägg

Yes, men detta har jag gjort sedan innan jul

Jag slutade med spårämnes tillsatserna i ballingen när jag började med zeoviten. För man doserar ju ändå rätt många olika spårämnen i zeoviten redan och många av dessa är ju inget vi mäter så kanske något spårämne som helt enkelt blivit för mycket av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, vet detta men tar med det i mina beräkningar lite grann när jag doserar zeovit. Sen så är det så att jag inte haft på min doserpump för CA/MG på nästan en månad då jag fick en udda batch med salt som sköt ut min CA skyhögt (över 550) som jag försökt dra ner naturligt. Känns konstigt att man skulle få problem först när dessa inte tilsätts

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina 5 ören:

Nytt kol som läggs i för hög cirkulation ex. nära returpump el. liknande ger i min burk direkt vävnadsdöd på känsliga acroporer. Jag lägger alltid nytt kol i lågt flöde första 1-2v.

Kalciumtester är inte att lita på (om nu några tester är det överhuvudtaget...) måste kollas mot referensvätska. Högt ca brukar tycker jag dock oftast leder till vävnadsdöd underifrån.

Jag tror dessa två alt. är de mest sannolika. Sedan har allt en fördröjning som ibland gör det svårt att identifiera. Ex. vid nytt kol brukar första reaktionen av vävnadsdöd komma tidigast 3-5 dagar. Så flyttar man påsen till annan del i sumpen el. ibland tagit ut kolet som jag förstår du gjort. Efter det kan vävnadsdöd pågå 2-3 veckor innan "det repar sig". Så du kanske har löst själva problemet men resultatet kommer visa sig förs om ett tag.

Annars kan du ju följa råden i många andra SPS problem trådar och dosera en hink kalium för det löser alla problem med SPS;)

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var intressant det där med aktivt kol i för högt flöde, jag brukar alltid ha en strumpa kol inne i min zeovit reaktor men denna gången knöt jag fast det där vattnet kommer ner från sumpen... ca 2500l timman... kan mycket väl vara det som är problemet.

CA kör jag mot referensvätska så den vet jag med säkerhet att den är hög :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...