Gå till innehåll

Placering av BTA Anemon


ulfsa

Rekommenderade inlägg

Mycket nöjd med min BTA anemon som jag nu haft i några dagar.

Dessvärre har den beslutat sig för att sätta sig upp&ner under en LS.

Dom vandrar väl lite som dom vill men är det ett ställe som den

eventuellt kan komma att vilja stanna på? Jag vill ju helst att den

sitter rättvänd, behöver den inte ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Bta är exakt som din.. Alla gånger jag flyttat upp den på en sten envisas den mot att gömma sig under en sten där det knappt finns något ljus. Ibland buffrar den upp sig och ibland tar den ut all vätska den har i sig nästan. Misstänkte att den inte trivdes i stora karet så då flyttade jag över den till mitt nanokar som jag köpte igår och det är samma sak. Dock kan ju det bero på att det är ett helt nytt akvarium men både levande stenen, levande sanden och lite(!) av vattnet har jag tagit från det större karet så egentligen borde det inte vara några större problem.

Men försök att inte stressa upp den och låt den vara där den lagt sig om den verkar må bra, flyttar den inte på sig på några dagar så leta upp en sten som den kan gömma sin fot/kropp under samtidigt som tentaklerna syns om du förstår vad jag menar? Om du flyttar på den och den är sin normala storlek och ser ut att må bra så kan du mata den små mängder och ofta för då brukar de tydligen stannar lättare på den platsen man valt ut åt dom! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt den va bara. Anemoner brukar gömma sej i början och sedan vandra till en plats med rätt ljus och cirkulation. Om du flyttar den blir den stressad och kan dö om du har otur! Anemoner älskar starka strömmar så rikta gärna en pump mot anemonen. Låt den helt enkelt va i ett par veckor och mata den inte den närmaste tiden. Bta brukar vara rätt tåliga anemoner, men det är ändå anemoner=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @MarinaS, @freddi36, @Addde & @alexcarina för era kommentarer. :)

Jag kommer att låta den vara ett litet tag så får vi se vad som händer.

Det är väl det som gör anemoner lite extra intressanta - man vet aldrig vad dom hittar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en bra plan! Din anemon verkar för övrigt må bra så jag skulle inte oroa mig du ska se min hehe, dock har den börjat återhämta sig lite sen jag bytte kar så det är ju nått ändå.. :)

Men lycka till och hoppas den snart hittar en bra plats för sig som du också gillar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...