Gå till innehåll

Clown fisk par bråkar ständigt.


elvir

Rekommenderade inlägg

Hej,

Ca 3 månader sedan har jag startat ett saltvattenskar.

Efter 1 månad så lade jag i de första fiskarna som vart ett clown par.

Clownerna var lika stora till en början, väldigt lugna och verkade lära känna akvariet.

2 veckor sedan såg man betydlig skillnad på fiskarna. Den Större "antar att det är honan" är väldigt aggressiv,

Jagar "hanen" tills han gömmer sig i den levande stenen.. Jag har läst på om clowner och förstår att detta är normalt, men till vilken grad?

Skillnaden jag kan se är att Den större fisken är säkert 40% större, den simmar fritt och lungt vart den än vill i karet och skrämmer upp den andra genom att jaga tillbaka den i stenen.

Den andra fisken är väldigt rädd av sig, vågar sig knappast ut, bara om det är matning.. den har också blivit blekare i färgen, "ljusare Färger"

Beteenden: Den större clownen brukar skrämma upp den på så sätt att den lilla drar ner huvudet och visar sig som "liten" medans den stora lägger sig vertikalt i vattnet och utför en konstig vibration.

Den lilla visar inga tecken på sjukdomar. förutom en viss blekning i färgen samt blivit lite tunnare.

Ikväll såg jag något jag vart väldigt rädd av. Fiskarna bråkade som vanligt, den stora jagade den lilla. Så plötsligt så biter de tag i varandras "magfenor" och snurrar runt.

Har sett det förut en gång men då var det bara den stora som bet tag i den lilla..de verkar inte skada varandra men det ser inte särskillt kul ut?

Vad kan jag göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lägger upp 3 korta videor på hur de beter sig.. hoppas att jag kan få mer information angående detta.

Hur länge ska det hålla på?

Är det lungt att ha kvar den lilla, eller ska man byta ut clownen?

Varför vibrerar de på detta sätt?

Skulle det bli bättre om jag inskaffa en ny anemon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått så går alla clowner inte alltid ihop så jag kan tänka mig att det beror på det eller så börjar honan bli könsmogen. Jag skulle säga att du ska hålla stenhård koll och urartar det riktigt ordentligt skulle jag köpa en ny clown och sälja denna. Men prova ett tag till och håll koll så beteendet så att det inte urartar till dödsfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sj två tomatclowner där den stora gick på min lilla hela tiden men efter jag köpte ett par anemoner så tycker jag den stora har lugnat ner sig lite men dock var dom aldrig på varandra så intensivt. Hoppas dom lugnar ner sig lite snart för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en tanke. Honan verkar vilja leka och lägga ägg men kan det inte vara så att den som är mindre inte har hunnit utväcka sig till en hanne än? Har för mig att det tar ett tag? Rätta mig om det är galet fel:)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...