Gå till innehåll

Vattentester


Davidm

Rekommenderade inlägg

Undrar vilka märken på de olika testerna som ni andra använder. Själv använder jag mig av bla tetra och tycker att dessa är helt OK därimot så har jag även ett nitrit test av märket Sera och det är helt vädelöst. De ge två olika värden om man skulle ta och göra två mätningar efter varandra, har nu beställt ett från JBL, en lokal djuraffär sa att de var mycket bättre än tex tetras och seras tester, har någon av ni andra testat JBLs tester?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Kör oxå Salifert, har provat några av Seras tester oxå men dom litar jag inte på.

För den som är villig att lägga ned några extra kronor kan jag rekomendera en elektronisk PH mätare (Eco PH) samt en optisk saltmätare (Tomhan). Mycket enkel,snabb och exakt avläsning. Med risk för att man blir lite "test tokig" ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev innan så hade jag tex Seras nitrat test, inte så jättebra;-)

Har nu testat mitt nya nitrat test från JBL.

Vilken skillnad!!

Med Seras test får jag ett nitrat värde på ca 40 mg/l, spelar ingen roll vilket vatten jag testar resultatet blir alltid det samma med detta test. När jag sean tog och mätte med JBL så var värdet 1 mg/l.

Har sedan ett par dagar en liten skummare igång på dagarna.

Är det någon annan som också har råkat ut för liknande resultat.

P.S Litaar mera på JBL än Sera testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...