Gå till innehåll

Sump på övervåning


jör..

Rekommenderade inlägg

Jag bad om hjälp på lösning på sump i tvättstugan.Det tackar jag för.Men nu visar det sig att det finns en trumma över taket där akvariet står (ja inte akvariet i trumman). Så jag kan dra rör till en sump nästan rakt ovanför.Det är nog en bättre lösning??.eller? Men det blir fritt fall från sumpen ner i akvariet för returvattnet. Blir det problem med det?Jag skulle vilja kunna ha sump/påfyllningsvatten/ karantän och uppgödning i samma kar. Ja: delat i fack naturligtvis.Längden kan vara ca:120 cm .Bredden kan vara antingen max 60 eller 45 beroende att det finns två olika lägen i grovköket där sumpen kan hamna.Tanken ( om jag tar 60 som bredd)var att dela av karet i bakkant ca:20x 120xH? för osmosvatten/påfyll. Karantän och göd delen blir en och samma fack som blir åt en av sidorna 40x45xH?.Sumpdelen åt andra sidan. Delat hur?Karantän och göddelen skall kunna köras med antingen egen cirkulation(karantän) eller med sump och huvudkaret (gödning).För att det skall gå kan man väl ha en glasskiva in mot sumpen som är lite lägre och har en kamm??.Hur bestämer jag vilken pump från huvudkaret och vilken rör dimension från och till sumpen?Det är ca:140 cm från överkant akvariet till golv övervåningen där sumpen skall stå.

Wrang du hade något. alla svar tages imot tacksamt

Med gödning menar jag fisk som behöver tas om hand lite xtra, ni vet nog vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde funka om du omvänt mot vanligt, dvs pumpa från akvariet till sumpen och ha overflow i sumpen ner till akvariet. Tänk det som att du ha sumpen i en vanlig uppsättning som akvarie och akvariet som sump, om du hände med.

Tänk då bara på att vattennivån kommer att sjunka i akvariet vid avdunstning och inte i sumpen. Så sensorn för vattennivån för vattenpåfyllning måste sitta i akvariet.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Beräknar man med att ha ett flöde på 1800liter/timmen uppe vid sumpen och 25mm rör så flödar vattnet ca 0,49m/sek och ett 25mm rör innehåller 0,45L/meter

För att det då ej skall skvala och hinna evakuera luften i vattnet från sumpen så bör 1:a röret vara 63mm och sedan gå ner till mindre dimention allt eftersom ner till karet så börjar man med 63 går ner till 40 och avslutar med 32 så är det såppas motstånd att vattnet bromsas upp och luftbubblorna ej åker med, visseligen måste röret vara vattenfyllt hela vägen upp till 63mm röret Detta regleras med en kran.

Kortfattat.

För att slippa bubblor i karet efter detta "vattenfall" så måste luften hinna evakuera uppåt och ej åka med ner i karet.

Börjar med stort rör och slutar med ett mindre och en kran.

Fick denna ide utav mina jobbar kompisar

Själva sumpen borrar man och gör en dursostandpipe lösning i sidan av karet. Skulle det bli tätt i underkant så kan vattnet ändå dränera i överkant.

Vid eventuella strömavbrott så måste röret uppe i sumpen från pumpen vara borrad för att häverten skall brytas omgående. 25mm rör innehåller 0,45liter/meter så har du10meter rör så rinnder alltså 45liter vatten tillbaka igen.

Lösning 2 från pumpen, backventil så att vattnet stannar kvar i röret då flödet stannar

Krångligt/funderingar?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... skulle även hjälpa mig med sorlet... bubblorna har jag löst med att ha avluftning i vattenlåset i sumpen.

Men en tanke.... om man nu gör systemet så pass trögt att röret skall vara vattenfyllt hela vägen låter det känsligt i fall något orsakar lite extra strypning :-S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag hållt på och testat olika lösningar hela kvällen och halva natten och kommit fram till hur min lösning skall bli.

Att ytavrinning väsnas beror på att vattnets tyngd när den rinner ner i röret gör att hastigheten på flödet i röret blir högre än vad returpumpen matar. Det blir då undertryck och gör att det börjar tjyvsuga luft vid ytan.

Ett sätt att komma bort från oväsen är väl då Durso standpipe modellen eller vad den heter. Men då suger man inget från ytan och får då inte bort ythinnan. Om jag har förstått det rätt så måste man då bygga en box kring böjen för att få utavrinning kring lösningen.

Då jag inte vill göra det då jag tycker att det skäl onödigt med plats har jag exprementerat fram följande som funkar hos mig.

Jag har ett 50 rör till sumpen och 3500 l returpump. Om man stoppar i ett 16 rör någon dm ner i avrinningsröret så kommer vattnets tung och acceleration suger in luft i det röret för att tryckutjämna. Vattnet vid ytan rinner då ner lungt och stilla.

Missljudet har men nu flyttat över till 16 röret. Där kommer jag helt enkelt sätta dit en ljuddämpare som jag bygger av petflaska och så har jag trollat bort problemet.

Naturligtvis får jag med luften till sumpen men där har jag redan byggt så att det avluftas innan det mynnar ut i sumpen och får då obetydligt med bubblor.

Pumparna har jag lyckats tysta... så nu blir det ett par dagar att slutfixa allt och ställa det på plats innan uppstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir det inte 4,5 liter på 10m vid strömavbrott eller är det något annat som skall tas med i beräkningarna

Det blir mer. Vattenytan i din sump kommer inte ligga i nivå med ytavrinningen utan den kommer att ligga över. Hur mycket över förmodar jag beror på arean på din ytavrinning. och dim. i rör... dvs hur trögt systemet blir + då ytspänningen.

Test igår i akvariet jag håller på att sätta upp så uppskattar jag att vattennivån ligger ca cm ovanför ytavrinningen under gång. Har då 110 mm ytavrinning som går vidare i ett 50 mm rör och då en 3500 l returpump.

Vad som är normalt vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall se om man får med allt.

Ljudet blir då bubblorna åker med i vattnet, gör man så att vattnet åker saktare så att bubblorna hinner åka upp igen så får man ej med dom i karet detta gör med att man minskar flödet men ändå mer än vad pumpen pumpar upp.

Med en förträngning så hindrar man vattnet att ta fart och suga med sig bubblorna ner igen så röret måste vara vattenfyllt hela vägen ner.

Tror att det kan vara en ide som Aqua_max skriver eller att fylla röret med Krossas Levandesten.

Bilden är hur jag tänk med sumpen.

Det lilla lilla hålet sitter under vattenytan när då pumpen stannar i karet nere så blir det hävert tillbaka igen till karet när då ytan skjunker så suger det luft via hålet och häverten stoppar.

För att det ej skall bli sånt tryck för pumpen sedan då den startar igen så hadde jag köpt mig 2st backventiler. Så att vattnet ej skall rinna tillbaka och att ha röret vattenfyllt

Tar inga som helst ansvar för detta jör... men jag tycker att detta skall funka ;)

post-736-14468912059673_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...