Gå till innehåll

Mitt Fluval Chi 25l


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Uppdatering: Under kvällen så letade jag efter min gamla iphone 4 för att ladda den och medan jag letade hittade jag mina egenplockade snäckor!! Jag letade efter dom tidigare men kunde inte hitta dom och när jag hittade dom sa mamma att vi hade ännu fler på ett annat ställe så då var det bara att välja ut några fina snäckor och koka dom och lägga in dom i karet. Sagt och gjort, stoppade in två snäckor i nanot och inom 5 minuter knappt var en blå eremit redan där inne! Riktigt kul dock missade jag hela proceduren då jag var ute och tog en cigg medan men bilder är iallafall tagna så de kommer läggas upp inom en snar framtid. (har fler snäckor redo och klara men många av de kommer hamna i det nya större karet som äntligen kommer hämtas imorgon)

Lite ot ( off topic), snäckor är egentligen utrotningshotade så se till att ta vara på era snäckor som ni redan har hemma som kanske ligger och skräpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ni ser så kan jag nu ladda upp bilder äntligen!!! :-) Jag gjorde en testanvändare (tekniskt sätt är det denna), och provade att ladda upp en bild och som ni ser så lyckades det försöket så då förde Benighted över alla mina saker till denna användare inklusive mitt gamla namn osv! :) Så nu blir det mycket enklare att ladda upp bilder så förhoppningsvis får ni se mer av det, iallafall när det finns något nytt att se!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte göra en liten uppdatering, känns som att det är på tiden dock inga bilder den här gången då inga nya är tagna.. Men akvariet rullar på som det ska och fiskarna mår bra osv men igår börja jag se massa lila slemmiga saker i akvariet och fick smått panik om att det kanske var cyano men cyano sätter ju sig som mer som ett damm och oftast på sand mer men dessa alger var ju slemmiga och satte sig mest på bakgrunden och runt om korallerna osv.. Så idag nu när jag kolla noga i mörkret ser jag "nyfödda" små lila bubbelalger i akvariet... Hellre det än cyano tror jag men nu är ju frågan hur jag ska få bort dom då de sitter på BTN bakgrunden mest.. Vi har ju en pepparmintsräka i stora karet men för att hålla på och fiska upp den ere ju inte värt.. Så antingen får det bli att köpa en mithrax krabba eller en eller två räkor och se om de är lite sugna på bubblor. Men imorgon får det nog bli ett göra ett stort vattenbytta och kanske försöka få bort bubblorna om jag vågar ge mig på det utan att spräcka någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var å köpte fiskar idag till stora karet och kunde inte hålla mig från att köpa ett sjöäpple, jag har velat ha ett från allra första början men inte vågat ha det i någon utav de större karen men nu när vi har nanot kunde jag verkligen inte hålla mig! Men i och med sjöäppel inköpet flyttade vi också över nemosarna till det stora karet samt stenarna då nano't nu kommer omvandlas till ett sps kar och vissa lps'er också! Det som finns i nanot nu är lite ny sand, euphyllian som fanns sen innan, sjöäpplet samt i mitten av botten på karet finns det som en fyrkantig kruka i samma stil som filter som man fick med akvariet! Det var egentligen detta jag skulle ha nano't till från början men whatever här kommer lite bilder istället:

post-6937-14468926201723_thumb.jpg

post-6937-14468926200919_thumb.jpg

post-6937-14468926201116_thumb.jpg

post-6937-14468926201312_thumb.jpg

post-6937-14468926201516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Krukan är den du ser som ligger i akvariet, den är till för att främst plantera växter i (sötvattenskar) men jag drömmer om att ha en sps där i av färgen gul eller rosa när ljuset är bättre :)

Filtret är det du ser som är över akvariet, jag har just nu dock inga filtermattor där inne då jag blev rädd för nitratbomb så nu ligger det en påse med kol och seolit där, sen har jag också bioboll's liknande saker som fångar smuts :-) Det jag menade var att krukan liknande filtret i stilen för att ge er ett lite hum om hur den såg ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Filtret funkar som så att det fångar smuts underifrån samt på sidorna sen går det igenom filtermattor/kol/eller vad man nu vill ha som är i passande storlek sen rinner det ut från toppen exakt som en fontän.

Här kan du se bilder på hur filtret fungerar: http://marinasarvanidou.blogg.se/2012/july/bilder-pa-fluval-chi-filtret.html#comment

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Menar du filter eller kol? Filtret är väldigt bra, vi använder filter på båda våra akvariet men istället för filtermattor använder vi biobollar, kol och zeolit m.m och det funkar väldigt bra :) Filtermattor använder vi inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Fyfan vad kul, jag matade nyss för första gången sjöäpplet genom att suga upp artemia och mysis i en stor spruta!! Till en början blev han skraj men sen när han fattade att det var mat på g kom han ut och maten fastnade på dess "grenar" så en och en stoppade han in grenarna i munnen! Fyfan vad kul och häftigt djur, ångrar inte för en sek att jag köpte ett sjöäpple!! Synd att de är så giftiga så att man inte kan ha dom med fiskar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Sååå gissa vad mitt nano har fått då?! Jo cyano! Jag gjorde ett stort vattenbyte igår och försökte suga upp allt och det mesta är väl borta så jag kommer suga upp om några dagar igen men just nu verkar det inte sprida sig allt för mycket. Utöver det så har vi flyttat akvariet till vardagsrummet vilket ser mycket bättre ut och så har det fötts något i akvariet som jag inte har någon aning om vad det kan vara. De är pytte små och lite rundaktiga med en liten svans typ. Jag trodde först det var ägg från sjöäpplet men de är ju levande så om det är det måste de ha blivit befruktade redan från när vi köpte äpplet om de nu inte fixar det själva? Tiden får iallafall utvisa vad det är för de har överlevt natten och dagen så förhoppningsvis får man se dom växa upp så att man kan identifiera dom :-)

post-6937-14468926275698_thumb.jpg Bilderna är tagna igår innan jag gjorde rent akvariet inklusive filtret som också hade samlat på sig lite cyano och alger. Men detta är då de små, är det någon som vet vad det kan vara? Jag har hört att det kan vara sjöstjärnor men de har inga ben bara en "svans".

post-6937-14468926275476_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev en massa saker köpt idag till stora karet och medan vi limmade korallerna på stenar blev det en fin fragg från en gul hysterix över så då la jag in den i nanot på en gång! Ville egentligen vänta med att lägga in korall tills cyanon försvinner men den är liten och skulle den börja se hängig ut så får den ju stoppas i stora, (tänker då på om den skulle täckas eller nått av cyanon då).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nästan all cyano är borta och karet ser igen fint ut och prydnas nu också av lite xenia som jag precis la in från stora karet då borren börjat gilla xenia, så jag ville spara lite utav avkomman ifall att hela skulle bli uppkäkad haha. Cyanon tog jag iallafall bort med hjälp av vårt gamla ytterfilter och en streampump samt ett litet vattenbyte, det är inte helt borta utan det finns lite slem kvar men inget som man inte kan hantera. dessutom är akvarets huvudfilter borta och jag måste erkänna att det ser bättre ut nu plus att allt ljus går in i karet som det ska tillskillnad från när filtret var ivägen, dessutom verkar sjöäpplet gilla ganska mycket cirkulation så det ska få vara kvar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej karet är nu ännu mer ändrat, krukan är borta från karet och istället finns där nu två st små ls, varför undrar ni? Jo jag har blivit med scooter blenny, den är urgullig och gör sig väldigt fin i karet dock känns det väldigt ensamt för den så jag hoppas den klarar sig fint i akvariet utan någon annan fisk osv, dock kommer det nog tillsättas någon räka där så småningom men vi får se!.

Men nu kommer det nog inte bli några förändringar i karet, jag vill ha det så fräscht och "rent" som möjligt från sten m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har stått still i den här fronten sen jag köpte fisk och la in levande sten, men det är för att inget speciellt faktiskt händer förutom att vi fortfarande har cyano som jag måste suga upp. Den lägger sig på glaset samt bakgrunden och inte på sanden, det fanns tidigare på sanden men sen jag sög upp där har den inte kommit tillbaks.

Men sen en tid tillbaka har jag sätt en liten krabat i levande stenen om nätterna men inte så pass mycket att jag kunde identifiera den eller faktiskt kunna se exakt vad det var men så idag så har denna krabat ömsat hela sitt skinn i ett stycke så då har det visat sig att mina misstankar ändå varit rätt. Det är en krabba som bor i levande stenen, jag vet inte vad för krabba men den är inte så jätte liten utan relativt stor ändå, över 2 cm iallafall. Ska försöka ta kort på skalet senare och dessutom göra ett vattenbyte om det finns tillräckligt med salt så att jag kan visa er. Dock väntar jag med spänning tills den vågar visa sig mer så att jag faktiskt får veta vad för slags krabba det är och som förhoppningsvis inte äter firrar eller äter sjöäpplen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

post-6937-14468926905796_thumb.jpg

Såhär ser då akvariet ut just nu och har gjort ett tag. Jag har köpt ett nytt hang on filter vilket faktiskt är mycket smidigare och finare. Jag hade en scooter blenny i akvariet också vilket funkade strålande till en dag då den plötsligt försvann och eftersom det finns en krabba i akvariet misstänker jag den lite, borstmasken kan ju också vara boven men då borde den ju vara betydligt tjockare känns det som och då måste ju ändå fisken hunnit smita iväg innan den han döda fisken så jag tror mer på krabban. Väldigt synd då jag gillade fisken väldigt mycket och inte alls tänkte på att krabban kunde äta fisken då krabban är betydligt mindre än vad fisken var.

Men som ni ser är bakgrunden också borta och anledningen till det är att jag tycker att det såg väldigt ofräsht ut trots att jag gillade ideen med att fylla hela bakgrunden med skivanemoner m.m så funkade det inte. Så i akvariet lever ett sjöäpple samt en euphyllia som fanns med ända från starten av karet. Krabban samt den stora masken har ju kommit tillsammans med stenen. Sen kryllar det också utav andra smådjur som lever i ls'en och de är väldigt dagaktiva och älskar när jag ger dom mysis och artemia.

På bild två in i grottan kan ni se en mini räka som jag tror är en liten putsarräka då jag för en tid sen fiskade upp små fiskliknande yngel från stora karet som resulterade i vad jag tror är det på bilden.

post-6937-14468926904037_thumb.jpg

post-6937-14468926904254_thumb.jpg

post-6937-14468926904678_thumb.jpg

post-6937-14468926904891_thumb.jpg

post-6937-14468926905352_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...