Gå till innehåll

Total Dissolved Solids-TDS Monitor


JMAONE

Rekommenderade inlägg

IMG_5940%20TDS%20Monitor.jpg

Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 each

You must have pure freshwater to have a successful reef aquarium.

To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor.

Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms.

Någon som känner till denna och har någon kommentar=

</FONT>trans_pix.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man borde ha tillgång till en sådan mätare!

De verkar inte vara så farligt dyra i inskaffning. Trodde de var mycket dyrare faktiskt.

Ett dåligt fungerande R/O kan ju vara källan till allt ont i karet så då är väl 400-500 kr rent av en liten peng i sammanhanget!

Vad gör man för underhåll på denna mätare?

Byter man elektroden tex. en gång per år?

Kalibrerar man den regelbundet som andra elektroder?

Ger mätare av den här typen tillförlitliga värden?

Någon som kan rekomendera en erkänt bra modell eller märke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att de fungerar hur länge som helst. De behöver normalt sätt inget underhåll eller kalibrering. Jag har testat några olika mot varann och de har legat inom 10% skillnad en ny, en tre- fyra år gammal och en 10 år gammal. Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara billigare att köpa en vattentät modell. Det verkar som att alla är i stort sett lika bra, bara de är vattentäta. Jag köpte min sista på Sagitta pedagog och Hanna är ett erkänt bra märke fast dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...