JMAONE Postat 15 april 2005 Dela Postat 15 april 2005 Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 eachYou must have pure freshwater to have a successful reef aquarium. To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor. Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms. Någon som känner till denna och har någon kommentar=</FONT> Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 april 2005 Dela Postat 15 april 2005 I Sverige och Tyskland brukar vi kalibrera dem i mikrosiemens.De billigaste kostar runt 400 - 500 :- Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 16 april 2005 Författare Dela Postat 16 april 2005 Man borde ha tillgång till en sådan mätare!De verkar inte vara så farligt dyra i inskaffning. Trodde de var mycket dyrare faktiskt.Ett dåligt fungerande R/O kan ju vara källan till allt ont i karet så då är väl 400-500 kr rent av en liten peng i sammanhanget!Vad gör man för underhåll på denna mätare?Byter man elektroden tex. en gång per år?Kalibrerar man den regelbundet som andra elektroder? Ger mätare av den här typen tillförlitliga värden?Någon som kan rekomendera en erkänt bra modell eller märke? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 april 2005 Dela Postat 16 april 2005 Det verkar som att de fungerar hur länge som helst. De behöver normalt sätt inget underhåll eller kalibrering. Jag har testat några olika mot varann och de har legat inom 10% skillnad en ny, en tre- fyra år gammal och en 10 år gammal. Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara billigare att köpa en vattentät modell. Det verkar som att alla är i stort sett lika bra, bara de är vattentäta. Jag köpte min sista på Sagitta pedagog och Hanna är ett erkänt bra märke fast dyrare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 16 april 2005 Dela Postat 16 april 2005 Tjenare!Var t kan man köpa dom?.MVH Jocke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 april 2005 Dela Postat 16 april 2005 Akvarieaffärer, webbutiker, Sagitta och kemikalieleverantörer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.