Gå till innehåll

Felix Dymax IQ5 13L


Felix.W

Rekommenderade inlägg

Kom underfund med varför mitt vatten haft låg KH och Mg innan och att Ca sjunkit sen tisdag...

Det sitter kolfiltermedia i filtret!!! Tog ut saken och satte i glasbollar och extra vadd. Ni andra som också har Dymax bör tänka på det med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol är iaf tämligen dåligt på att binda kalcium :-) Så mycket vet jag, dina värden där bör inte ha påverkats av kolet. Dessutom är det en så liten mängd kol vad jag sett i dessa kar att den har nog ingen långvarig effekt vare sig positivt eller negativt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Felix: - Kör du med originalpumpen från Dymax? Den är bara på 200L/h. Jag funderar på att skaffa en annan så det blir mer cirkulation på vattnet. Jag kör skummarlöst, tänker byta hälften av vattnet varje vecka, hur gör du? Blir inte temperaturskillnaden stor på morgonen kontra kväll när du kör utan doppvärmare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör orginalpumpen. Säg till om du hittar en bra med mer krut som passar. Jag använder skummare. Har akvariet i hallen så det skiljer sig bara någon grad på dagen.

Har en hel del slam på LS och vattenytan har blivit mjölnig. Va inte så igår. Är det skit från snäckan och eremitkräftan kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis för dålig cirkulation, du behöver nog uppgradera med kraftigare pump alt sätta dit någon mindre streamer så försvinner nog hinnan på ytan. Jag måste leta rätt på en som kan passa till karet :-) Jag har en Tunze 6025 streamer till mitt andra Juwel kar men den är nog alldeles för kraftig för denna lilla nanoburk om man inte vill ha halv storm förståss!! ( Jag provade ). Vet någon hur Tunze:s 6015 fungerar? Skulle den passa eller blir den kanske också för kraftig i sånna här småkar? Måste finnas nått som passar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sjysst! du får visa bilder på den i akvariet sen

Funderar på om Hydor pump Pico får plats i filterkammaren eller om Hydor Koralia nano tar för mycket plats i akvariet.

Pico evo mag verkar va lite mindre om man inte sätter på vattenfördelarmunstycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydor Koralia nano är alldeles för stor, kollade på den oxå förut. Jag hoppas att min Pico evo mag får plats i filterkammaren , ser ut som den skulle funka. Imorgon ska jag lägga i första städpatrullen. Sen måste jag starta en tråd här om mitt kar oxå, mkt man ska hinna med :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-6897-14468926221797_thumb.jpg

Såhär ser det ut idag. Va ute efter en Neoheather 25 men hittade ingen så jag köpte en Easyheater 25. Funkar bra och får plats i kammaren med pumpen.

Är ute efter grön och blå Ricordea florida, Gröna stjärnpolyper, Pom pom krabba och senare en Okinawa goby.

post-6897-14468926221463_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm gjort något som jag inte borde ha gjort. Köpt en gul sjögurka utan att läst på om den. Den kan ta död på allt om den blir stressad eller skadad läste jag nyss och är en filtrerare och måste matas? Trodde den skulle skulle äta skit i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...