Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

har ett litet kar på 75 liter, skulle nu vlija testa på att ha acroporer. Undrar nu om det skulle räcka med en 70w MH eller om det är bättre att sattsa på en 150w, kanske resulterar den större watt talet i att det blir för varmt i karet. Vilken tycker ni att jag ska använda, kör för närvarande med två corallife 15w 10.000k, en 20w power.glow 18.000k samt ett Blue Moon actinic. Räcker detta tro? Man har ju dock läst att dessa koraller kräver mycket ljus så en MH kanske är ett måste?

Postat

det räcker INTE troligtvis kommer dom att bli bruna efter ett tag eller så kommer dom helt enkelt att dö....

alldeles förmånga som nu för tiden tror att det bara är att stoppa i ett gäng acroporor och tror att det ska bli som bilderna på reefcentral mm.. acroporor kräver ett stadigt akvarium som är inkört ordentligt,utmärkt vattenkvalite m.m jag tycker att du ska läsa en del om sps koraller innan du stoppar i dom i din burk.. inte för att vara grinig men för att du inte ska kasta pengarna i sjön... men beslutar du dig endå för att testa hade jag köpt en 150 w mh... lycka till mvh

Postat

150watts är en bra start då 70watts är lite tråkiga då de ej upplever sitt rätta ljus vad jag hört utav andra och att det finns mer utbud på 150watts lampor

Värmen löses med en fläkt på vattenytan eller inne i huven så den suger ut värmen

Har märkt att det ligger från 2-6grader mot vad man har i rummet

Postat

Håller på att läsa allt jag hittar om dessa koraller, fick rådet av en på forumet att man skulle använda minst en 250w MH till dessa, men det känns nästan som lite "overkill" till ett 75 liters, men man ska ju lyssna på folk med erfarenhet av dessa koraller.

Postat

Ja som jag sa, När du ska starta ett nytt större kar så slipper du köpa en ny lampa då har du redan en. Att du kanske måste köpa en till bara för att karet ev. kräver 2st så spar du pengar ändå genom att inte lägga ut pengar på en 150W

Postat

Gå in på advancedaquarist.com. Där går du till archiv och sedan till featured aquarium så får du upp en massa exempel på lyckade kar. Bland annat ett par nanokar med stenkoraller.

Postat

På en klar dag över revet kan ljusstyrkan komma upp till 100000 lumen på 50cm djup och en 250w ger ca 22000-26000 lumen på en mulen dag kan det vara upp till 50000 lumen vid revet och då förstår man vilken skillnad det är. Ta dig en rejäl funderare över vad för typ av kar du vill ha, Ett Naon eller ett större och anpassa ljuset därefter

Guest NoName
Postat
Nu har jag inte tid mer idag för jag ska iväg och dricka brännvin med mina helt ointresserade av akvariumkompisar. Må gott

Vad umgås du med för människor egentligen... :smiley17:

Postat

en annan fråga angående MH, vilken typ av sockel är det på de dubbeländade MH rören? är det samma som för vanliga halogenlampor. Kan man isåfall sätta dit en reaktor på en vanlig halogenarmatur och sedan använda MH rör i dessa?

Postat

Ska testa mig på att koppla ihop en 70w MH till en "bygglampa". Såg att det var en dansk akvarieaffär som sålde en reaktor med inbyggd tändare för, ca 550 dkr, kan man få tag i detta i Sverige och vart?

Postat

http://www.swedish-growsystems.se

För några veckor sedan hade dom 70 W och 150 W elektromagnetiska reaktor på web-en om jag minns rätt, men jag hittar dom inte just nu.

Reaktorer för 250 W och 400 W MH har dom i alla fall.

Hur som helst så har dom bra priser, så det kan vara värt och kolla upp.

• Skapa Ny...