Gå till innehåll

Rätt ljus


Davidm

Rekommenderade inlägg

har ett litet kar på 75 liter, skulle nu vlija testa på att ha acroporer. Undrar nu om det skulle räcka med en 70w MH eller om det är bättre att sattsa på en 150w, kanske resulterar den större watt talet i att det blir för varmt i karet. Vilken tycker ni att jag ska använda, kör för närvarande med två corallife 15w 10.000k, en 20w power.glow 18.000k samt ett Blue Moon actinic. Räcker detta tro? Man har ju dock läst att dessa koraller kräver mycket ljus så en MH kanske är ett måste?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det räcker INTE troligtvis kommer dom att bli bruna efter ett tag eller så kommer dom helt enkelt att dö....

alldeles förmånga som nu för tiden tror att det bara är att stoppa i ett gäng acroporor och tror att det ska bli som bilderna på reefcentral mm.. acroporor kräver ett stadigt akvarium som är inkört ordentligt,utmärkt vattenkvalite m.m jag tycker att du ska läsa en del om sps koraller innan du stoppar i dom i din burk.. inte för att vara grinig men för att du inte ska kasta pengarna i sjön... men beslutar du dig endå för att testa hade jag köpt en 150 w mh... lycka till mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

150watts är en bra start då 70watts är lite tråkiga då de ej upplever sitt rätta ljus vad jag hört utav andra och att det finns mer utbud på 150watts lampor

Värmen löses med en fläkt på vattenytan eller inne i huven så den suger ut värmen

Har märkt att det ligger från 2-6grader mot vad man har i rummet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att läsa allt jag hittar om dessa koraller, fick rådet av en på forumet att man skulle använda minst en 250w MH till dessa, men det känns nästan som lite "overkill" till ett 75 liters, men man ska ju lyssna på folk med erfarenhet av dessa koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som jag sa, När du ska starta ett nytt större kar så slipper du köpa en ny lampa då har du redan en. Att du kanske måste köpa en till bara för att karet ev. kräver 2st så spar du pengar ändå genom att inte lägga ut pengar på en 150W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På en klar dag över revet kan ljusstyrkan komma upp till 100000 lumen på 50cm djup och en 250w ger ca 22000-26000 lumen på en mulen dag kan det vara upp till 50000 lumen vid revet och då förstår man vilken skillnad det är. Ta dig en rejäl funderare över vad för typ av kar du vill ha, Ett Naon eller ett större och anpassa ljuset därefter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Nu har jag inte tid mer idag för jag ska iväg och dricka brännvin med mina helt ointresserade av akvariumkompisar. Må gott

Vad umgås du med för människor egentligen... :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en annan fråga angående MH, vilken typ av sockel är det på de dubbeländade MH rören? är det samma som för vanliga halogenlampor. Kan man isåfall sätta dit en reaktor på en vanlig halogenarmatur och sedan använda MH rör i dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...