Gå till innehåll

Rörgenomföringar


Cichlidae

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har frågat lite grand här förut, fastän det inte gäller salt utan sött. Jag hoppas det går bra den här gången också. :-)

Jag håller ju på och bygger ett ganska stort kar (3000 liter) i plywood och nu börjar det bli dags att dra vattenledningarna. Jag hade tänkt att det skulle räcka med tre hål i botten, ett för ytavrinning som ska gå direkt ut i avloppet, så kan jag låta vatten sippra in ständigt från kranen och alltid ha ett fullt akvarium. Dels ett hål för utvattnet till filtret och ett hål för returen från filtret.

Men frågan är, hur får man dessa rör genom plywooden på ett säkert sätt som håller i all evinnerlig tid? Jag hade tänkt använda ganska grova rör för ut-vattnet åtminston. Returen behöver kanske inte vara lika väl tilltagen.

Finns det några färdiga smarta lösningar för detta? Jag hade lite funderingar på om man kunde ta någon sorts "plasthätta". Om man tänker sig som en tom yoghurtburk som man skär ut botten ur, trär över röret och fyller med silicon innan man trycker fast det mot botten, eller om det kanske finns något som man skruvar från bägge håll?

Alla tankar och ideer är mycket varmt välkomna i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tankgenomförningar finns det många sorter utav eller skotgenomförningar i båtsnacket

Jag har en kompis med sötvatten han har bara borrat i sidan och satt 2st 90graders på vadera sida och sillicon imellan innan han limmade med tangitlimmet å det håller tätt

Du kanske kan använda vanliga avloppsrör borra hålet sätt i röret å plasta med glasfiber runt hela röret så håller det tätt och blir stabilt´

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Bygger ett kar i plywood?

du har väl glas också?

plywoodsläpper väl igenom vatten å blir krokigt! Eller!

Bara en liten fundering!!

hehe ja jag hoppas verkligen att han platsar in allt sedan så själva stommen utav playwood är gjord.

När man bygger i playwood så brukar man plasta in det hela med glasfiber matta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glas har jag som frontruta efterssom plywood inte släpper igenom ljus så bra. :-D

Själva "inplastandet" har jag gjort med våtrumstapeter. Jag är lite skeptisk till det, men en gubbe med 40 år i branschen har lovat mig att det ska hålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glas har jag som frontruta efterssom plywood inte släpper igenom ljus så bra. :-D

Själva "inplastandet" har jag gjort med våtrumstapeter. Jag är lite skeptisk till det, men en gubbe med 40 år i branschen har lovat mig att det ska hålla.

Hmmm... Fundering bara. Vilken branch har han 40 års erfarenhet av? Byggbranchen eller akvariebranchen?

De byggarkompisar jag har är generellt emot våtrumstapeter eller färg i utrymmen där det kommer att förekomma direkt väta. Man riskerar alltid att slå duschmunstycket i väggen och de skulle inte rekommendera att göra ett badrum utan kakel åtminstone i dusch- /badhörnan.

Enligt min erfarenhet är det ju bara en tidsfråga innan man råkar skrapa/stöta någonting i väggen på ett akvarium, så jag skulle nog använda glasfiber ändå...

Bara min lilla åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa glasfiber och epoxi från www.epotex.se eller www.segelflyget.se

Våtrums tapeter är inte gjorda för att motstå ett konstant vattentryck. Tapeten och fuktspären isig kanske klarar det men dina skarvar mellan glas,plywod och tapet käns ytterst tveksamma.´

Skulle man ändå vilja ha någon form av mjuk fuktspärr så är en bassängduk mer lämplig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...