Gå till innehåll

Fläkt till möbel.


Linnex

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag önskar förslag på lämplig/lämpliga fläkt/fläktar att ha i möbeln vid sumpen.

Jag slaktade en gammal dator och tog en 12 V 120*120*25 fläkt.

Den ventilerar bra men tyvärr låter den förmycket. Övriga ljudet från akvariet har jag hittat rimlig nivå på.

Jag sneglade lite på datorfirmor på nätet och kollade in fläktar där. De som är riktigt tysta transporterar tydligen dåligt med luft (12 db)... så då är frågan vilken är rätt fläkt man skall ha. Och om man tar en tystare. Behöver man flera st då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ClasOhlsson har en badrums fläkt som bara går när det är fuktigt i rummet, du kan själv ställa nivån på känsligheten (fukt) på fläkten när den ska starta och stanna.

32-7693

Badrumsfläkt med justerbar hygrostat EDM-100HZ Automatisk start av fläkten när fuktnivån i utrymmet överstiger inställt värde. Utrustad med kontrollampa. Kullagrad. För stosdiam. 100 mm. 230V/13W. Max flöde 96 m3/h. Ljudnivå 40 dB(A). Storlek: 155x155 mm. IPX2. 450,00kr st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ClasOhlsson har en badrums fläkt som bara går när det är fuktigt i rummet, du kan själv ställa nivån på känsligheten (fukt) på fläkten när den ska starta och stanna.

32-7693

Badrumsfläkt med justerbar hygrostat EDM-100HZ Automatisk start av fläkten när fuktnivån i utrymmet överstiger inställt värde. Utrustad med kontrollampa. Kullagrad. För stosdiam. 100 mm. 230V/13W. Max flöde 96 m3/h. Ljudnivå 40 dB(A). Storlek: 155x155 mm. IPX2. 450,00kr st.

40 db är för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lite skoj igår och kollade vilken max luftfuktighet det var i min kabinet med en sump på ca 50l flödande vatten med en temp på 24/25 grader, den var 91% vilke är mycket högt. Jag skall installera två st 80mm papst fläcktar 12dsB och mäta igen se om de hur mycket de drar ner fuktigheten.

Att köra utan fläcktar tror jag inte på men de behövs nog inte så enormt stort flöde för att få ner fuktigheten och tempen, bara man byter luften några nånger i timman.

Men jag skall köra lite tester med olika voltal och kombinationer för att hittat den idealiska kylning/luftfuktighet och ljud kombination.

Mvh Torbjörn

P.S hur får ni era skummare tysta, jag har en tunze 3130 begnad som låter enheldel, eller låter alla skummare en del? Jag är ganska ny inom hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt in en 80*80 fläkt från en gammal dator. Den låter en hel del men ger bra luftbyte. 30 % luftfuktighet var det vid sumpen när jag kollade igår.

Stängde av fläkten och lät dörrarna vara öppna. Efter en timme när jag kollade hade jag 35%.

12 db fläktar tror jag inte på. Jag tar nog hem 20 db.. de har högre luftbyte.

Jag har tystat utrustning till en rimlig nivå.... svårt att säga exakt vad som är rätt då det säkert upplevs olika...men både frun och jag har svårt med ljudet från datafläkten... men ljudet från akvarie/sump ligger rätt för oss.... Det är lite svagt sorl i bakrunden.... skulle gissa på en bit under 30 db

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en papst fläkt på 19 db för 149 spänn +39 i frakt och satte i huven för test. Nog lite dåligt med flås när det behövs kylas ordentligt men vädrar i alla fall ut det värsta.

Var på biltema under helgen och hittade dessa:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90360

Köpte en för att testa i möbeln.

12 V så fläktar de på bra men dånar lite (29 db). Jag kör den nu i möbeln på 7,5 V och då spinner den tyst och fint. Testade att köra den på 3 V vilket gick bra men testade aldrig att starta på så låg volt. Den startar i alla fall på 6 V och går då tystare än papst fläkten...

Trodde aldrig jag skulle säga det men... nu kommer jag kasta ut kvalitetsfläkten i huven och sätta dit en biltema. När det behövs mindre ventilering kommer jag köra det på 6-7,5 V och när jag behöver kyla ordentligt så får den rulla på 12 V.

Använder mig av en justerbar nätadapter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...