Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Köpte idag fem stycken alg ätande sniglar/snäckor. Namnet jag fick på dessa var, vet ej hur det stavas, truckus. Är det någon här som vet vad de heter och hur det stavas? Storleksmässigt så blir de lika stora som turbosar. Bilder kommer snart på dessa.

Postat

trochus niloticus. De kan bli riktiga bjässar vad sägs om 14 cm höga och 20cm i diameter vid foten. Sök på nätet och du skola finna....

Postat

Det är inte den arten som David köpte. Jag antar att David köpte de rödbandade Trochus sp http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=564 som butiken fick in när jag var där i lördags. Butiken hade även fått in två andra sorters snäckor, som enligt grossistlistan var Turbo sp och Tectus sp.

Finns lite att läsa om snäckor i bl.a. denna artikel:

http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rs/

Postat
  • Författare

Det är rätt som Max srev att det är inte den stora varianten som J.Svärd visar. Har hitta lite mera info om dessa nu. Den stora varienten såg dock ganska läckra ut.

Postat

jag köpte av handlaren tectus niloticus. När jag senare började leta fakta så fann jag att de heter Trochus nu för tiden och de blir stora hehe..

Postat
  • Författare

De är verkligen effektiva, de böjade att äta alger redan efter fem minuter i karet, fram till idag har de fri lagt en stor sten av alla alger, kan inget annat än rekomendera dessa sniglar!

Postat

Wow vilken sida. När jag tittar så verkar jag ha olika arter. Ingen idé att lägga energi på detta då får man ett helsickes jobb. Snigel som snigel, de är i vart fall effektiva.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.