Gå till innehåll

Bättre sent än aldrig


denniscaesar

Rekommenderade inlägg

Vissa personer kan ha läst trådar av mig, vissa har fått mycket i inkorgen av mig. Jag har kort sagt varit ganska aktiv och har snurrat runt mycket här på forumet ett tag.

Jag har sett att många postar presentationer av sig själva och deras kar så jag tänkte göra detsamma.

Att texta långa rader har aldrig varit min grej, men jag ger det ett försök!

Dennis Caesar heter jag och jag kommer ifrån Motala. Det ligger precis i mitten på Sverigekartan.

Min hobby har sedan länge involverat malawi, men efter en lång tankeverksamhet landade jag på den salta banan då jag sökte mer utmaningar och framförallt mer livfulla och färggrannare biotoper.

Min karriär började på arken zoo här i Motala då jag bestämde mig för att köpa ett Juwel lido 120 med 7 kg levande sten.

Jag blev rekommenderad att sätta in en glasvägg fylld med filtervadd och två returpumpar. Uvc, skummare, tillsattser och flotta tester var helt till överdrift, och jag skulle inte förlita mig ett dugg på Internet för det snackas så mycket skit där. Fick med mig ett par prov stickor hem och skulle ha koll på nitrat och ph, sen var allt lungt.

Sagt och gjort. Nu i efterhand förstår jag att jag förlitade mig helt på ett biologiskt filter och provstickor gjorda främst för sötvatten.

Allt såg fint ut till en början tills jag slutligen fick en krasch. Det luktade ruttet och surt om filtret. Vattnet var gulbrunt, trotts mina meningslösa veckovisa vattenbyten.

Mina 4 clowner var på gränsen till att stryka med. Och stenen jag fick visade inga som hälst spår av liv. Inte ens kalk alger fanns till synes.

Sedan dess har jag inte satt min fot på ovan nämnda butik. Inte ens för att köpa deras egenblandade salt i lösvikt. (ja, jag förstår hur dumt det låter i efterhand)

(Jag har i dag fått god kontakt med Korallfisken i Linköping och gör alla mina inköp där. Stark vilja att hjälpa, förståelse och kunskap fins hos personalen.)

I desperation och nöd fick jag kontakt med en förträfflig person ifrån Värnamo här på guiden och köpte mig ett Red Sea Max 130 D utav honnom. Riktigt fin levande sten på köpet som var fullkomligt full av liv. Eremiter, stjöstjärnor, rörmaskar, macroalger, kolonianemoner, stjärnpolyper, you name it.

Inte nog med det, en sandvändare, en sammetsclown och 3 vanliga clowner fick följa med.

Allt var frid och fröjd och jag har nu sedan några månader försökt komma igång med akvariet.

Jag lyckades sälja mitt lido för en vecka sedan. Dock inkluderade jag ett tunze reefpack och riktig levande sten, som en annan fick klart för sig att det inte behövdes.. Till en tjej ifrån Motala här på guiden.

Här om dagen fick hon även komma och hämta mina små vanliga clowner som var ganska illa däran på grund av min sammetsclown.

Vi har idag tät kontakt och senast i förrgår kom hon med en present, en caulustrea, som göttar till sig ordentligt.

Och vad har jag gjort med mitt Rsm sedan start då? Jo, följande:

En tunze osmolator är installerad

Nya fina rör är inskaffade

En koralia 3 är fäst i elektronikhörnet

En av originalpumparna är utbytt till en starkare

Mediabasket + uppgraderad skummarkopp och självklart en tunze 9002 är installerad

(mestadels av elektroniken har jag att tacka Osby för här på forumet. Bra och pålitlig säljare som är lätt att hålla bra kontakt med.)

En euphylia, en caulustrea frag och 3 kenyaträd är för närvarande bosatta. Samt allt det härliga som redan fans i stenen, och jag söker för närvarande mer liv att fylla karet med.

Fiskarna som för närvarande fyller mitt akvarium är en gramma (namn?), en sammetsclown, två frökenfiskar, en sandvändare, två putsarräkor, en boxarräka, två orangea stjöstjärnor, en sandvändande stjöstärna samt ett antal eremiter.

Bilder på både det gamla och nya komma skall.

Jag tackar för mig själv tills vidare och tackar även alla läsare som kommit så här långt.

På återsende! / DennisCaesar

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Dennis!

Tråkigt att höra att du fick en så dålig start på din saltkarriär, men samtidigt roligt att höra att du inte gav upp denna roliga hobby trots det! :) Jag har oxå ett RSM 130D, så det ska bli kul att följa din tråd!

Jag passerar Motala några gånger om året, nästa gång imon faktiskt, så det vore kul att få stanna till någon gång och se det irl. :)

Jag hoppas, och tror, att det kommer att gå mycket bättre för dig med detta karet!

Lycka till!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta lät ju inte som en rolig start Dennis. Får ta och titta på varandras burkar någon gång då jag också bor i Motala.

Får la ta en frag bytar stund när det växt till sig. Har ett AM Blenny som rullat i snart 4 månader men inte så mycket att se än, har lite knappar, euphyllia, caulustea plus lite till i.

Bättre lycka denna gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God morgon!

Va kul att det fans intresse! Tänkte lägga ut lite bilder som utlovat.

Vi börjar med lidot.

Här är det uppstartat.

post-6841-1446892612888_thumb.jpg

Skitstenen kom i.

post-6841-14468926129034_thumb.jpg

Lite invånare

post-6841-14468926129223_thumb.jpg

post-6841-14468926129407_thumb.jpg

post-6841-14468926129591_thumb.jpg

Nära kraschen fick jag en cyanoatack

post-6841-14468926129755_thumb.jpg

post-6841-14468926129914_thumb.jpg

Filtret efter ett tag luktade skapligt ruttet och lade vid den här tiden ner karet, vattnet började bli gult.

post-6841-14468926130057_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det nya karet. Ett Rsm 130 D med en tunze osmolator, en koralia 3, mediarack och uppgraded skimmer cup för tunze 9002.

Fått iordning på scapen och lagt i lite dry reef rock ifrån aquaristic för att fylla ut.

post-6841-14468926130243_thumb.jpg

Fick plocka ur all sten för att fånga upp 4 clowner som fick ett nytt hem. Passade på att göra ny scape, plocka ur lite sten samt ta upp lite sand som kändes överflödig.

post-6841-14468926130385_thumb.jpg

Caulustrean börjar ta form

post-6841-14468926130524_thumb.jpg

Min euphyllia

post-6841-14468926130662_thumb.jpg

Kollinianemon som växte upp ur stenen

post-6841-14468926130801_thumb.jpg

En kolloni med stjärnpolyper

post-6841-14468926130935_thumb.jpg

Några av djuren

post-6841-14468926131072_thumb.jpg

Ståtliga kenyaträd

post-6841-14468926131227_thumb.jpg

Helhetsbild med risk för att verka tjatig

post-6841-14468926131398_thumb.jpg

Får ju inte glömma bort boxarräkan som för övrigt har tagit akvariet som sin tron.

post-6841-14468926131548_thumb.jpg

Går i tankarna om att uppgradera belysningen till LED eller åtminstonde komplettera med blåa dioder.

Det var allt för nu. Tackar i vanlig ordning för mig och alla som tagit sig tid att titta in och läst mitt inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut dedär. Ska själv uppgradera till led och har sneglat lite på det här kittet från rapidled som jag tycker värkar nice! Får plats där den gammla belysningen sitter så huven kan man ha kvar.

Jag har sneglat på det paketet med, men har undrat ifall det håller måttet för det priset. Känner en kille från stan som köpte DIY billigt på ebay och det ser riktigt bra ut. Ialla fall i mina ögon.

Fast det är klart, jag lärde mig den hårda vägen att genvägar och snåleri inte lönar sig!

Kommer grejerna ifrån rapidled borde det hålla måttet. Original belysningen är för gul och köper man ett 65w blått Käns det för klent.

En svårsmällt karamell att suga ordentligt på!

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta lät ju inte som en rolig start Dennis. Får ta och titta på varandras burkar någon gång då jag också bor i Motala.

Får la ta en frag bytar stund när det växt till sig. Har ett AM Blenny som rullat i snart 4 månader men inte så mycket att se än, har lite knappar, euphyllia, caulustea plus lite till i.

Bättre lycka denna gång

Låter spännande! Kommer gärna och kollar när jag får tid över. Heltidsarbete, 10 månaders son och inkommande körkortsprov tar på krafterna!

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...