Gå till innehåll

Open top, vem hoppar ut?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 58liter clownhotell som jag byggt en led ramp till. Jag har börjat fundera på om det inte är bättre att ta bort huven helt och ha led rampen hängande från taket istället. Man får då bättre luftflöde runt den och värmen leds bort bättre. Jag kan också bestämma hur högt rampen ska sitta och jag får plats med linser på led'sen.

Men, den stora risken med detta är ju att fisk kan hoppa ut. Hur vanligt är detta? Jag har två clowner, en okinawae gobie, och en emblemaria pandionis. Clownerna och emblemarian har hoppat bak i filterfacken någon gång.

Det skulle ju också bli lättare att komma åt i karet om det är öppet.

Hmmmm....

Allas åsikter välkomnas för jag kan inte bestämma mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade öppet i mitt 576l, en clown har hoppat ur tre ggr! 2 gånger såg jag när han blev skrämd av min skugga och jag kunde ta upp han från golvet och han överlevde.

Tredje gången... Ja jag har täckglas nu. Täckglasen får en hel del damm på sig, vilket gör att jag inbillar mig att det är bra med täckglas av 3 anledningar. Ingen urhoppad fisk (viktigast), lägre avdunstning (bra om du ej har problem med värmen) och så mindre damm ner i karet.

Nackdelar som jag ser det, lite ljus tas bort och det blir nog en grad högre temp ungefär (i mitt fall) för den minskade avdunstningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, plexiglas fungerar som täckglas också?

http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Tänkte att jag kan ha det som täckglas (inte så dyrt och lätt att såga).

Var kan man köpa något att fästa i väggen åvanför karet som man sen kan fästa vajrarna till rampen i? Vet inte vad jag ska kalla det. Så man slipper hänga den enda uppe i taket.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat alternativ är att ha ett rutigt nät (1x1cm's rutor) som man har över, mycket snyggare, begränsar inte ljuset lika mycket och stoppar fiskarna från att hoppa :)

Typ som detta

post-5317-14468926155223_thumb.jpg

Fungerar väldigt bra och man kan ha det på vattenytan så syns det knappt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att tänka på när det gäller plexi är att det börjar mjukna vid 70° (beroende av plast) vilket kan medföra att om du har lysrör eller MH närainpå kommer din plexi/akryl skiva att bli formad i en snygg båge (nedåt) =) , kan motverkas med att ta en tjockare skiva alternativt fästa nått tvärgående stag över plattan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att tänka på när det gäller plexi är att det börjar mjukna vid 70° (beroende av plast) vilket kan medföra att om du har lysrör eller MH närainpå kommer din plexi/akryl skiva att bli formad i en snygg båge (nedåt) =) , kan motverkas med att ta en tjockare skiva alternativt fästa nått tvärgående stag över plattan.

Ingen fara, det är led som kommer sitta ca 10-15 cm åvanför plasten isåfall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...