twe141 Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 Ett tag sedan jag postade något här sist, men jag har en fråga, jag har dålig statistik på introduktion av nya fiskar, speciellt småfisk som gobie eller clowner, jag har nog 30% bortfall, jätte trist, när de väl är inkörda så har jag inga problem, vad har ni för tipps för att lyckas med småfisk.//Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 Det är inte så att de fiskar som fångas där du bor fångas med mindre lämpliga metoder som cyanid som kanske slår mot mindre fiskar lite hårdare?Bara en tanke. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
twe141 Postat 30 juli 2012 Författare Dela Postat 30 juli 2012 Jo det kan vara så tyvärr, all fisk och korall kommer via Hongkong, de är ursprungligen från Indonesien men faktiskt clownerna som jag satte i igår var enligt uppgift odlade i Hongkong, men i morse så hade jag en på rygg i vilket fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 Alltid tråkigt när man tappar fisk, oavsett var de kommer ifrån eller vad de kostat, man har ju köpt dem för att man vill ha dem.Hoppas du har bättre tur i framtiden! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 Koppa in den länge och inte så hastigt och stressa in upp dem så mycket:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus85 Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 Men hur går man tillväga om man ska introducera ny fisk enligt konstens alla regler? Har bara haft med sötvatten att göra innan, är det på samma sätt med salt eller hur gör man ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 En metod som jag använder är att jag först lägger påsen i karet så att vattnet får samma temperatur som akvariet, sen skopar jag i ett par dl vatten i påsen, låter det gå en 15-20 minuter, i med et par dl til, sen när jag dubblat mängden vatten ungefär så tar jag upp påsen, häller av den över en håv och lägger i fisken i akvariet utan att ta med något av vattnet från butik/transportpåse.Detta har funkat för mig genom alla år. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fredrik85 Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 Droppmetoden använder jag och den har fungerat utmärkt ännu sålänge, men är ganska så ny på saltvatten själv.(silikonslang som man låter droppa vatten i långsamt tempo ner i påsen med fisk/koral/snigel/eremit) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kn0tan Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 Fick ett riktigt bra tips av min salt-affär.. nämligen att fixa ett droppstativ =) , bara att göra hål i den fylla med akvarievatten och sedan är det bara att ställa in droppen.Finns rätt så billiga ögondropps anordningar avsedda för arbetsskador som är lättare att komma över en än sjukhusdropp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 30 juli 2012 Dela Postat 30 juli 2012 eller tar du en plast påse och sticker hål i den med en nål=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.