jonte_j Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Är detta som ligger på sidan om sandbädden Cyano? Jag ser inget på stenarna eller uppe på sanden.Skickad från min iPad med Tapatalk HD Citera
Gocky75 Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Ser så ut men är ingen expert på området. Har nämligen sådant i min burk med och sen drar den ut över sanden, så vid varje vatten byte suger jag upp så mycket jag kan. Hitta någon tråd igår här om cyano men hittar den ej nu men prova att sök på det. Den var mycket intressant att läsa plus många tips vad det beror på. Citera
_Manne_ Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Du får ta en närbild, så man ser bättre.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
jonte_j Postat 2 augusti 2012 Författare Postat 2 augusti 2012 Skickad från min iPad med Tapatalk HD Citera
_Manne_ Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Tyvärr.. Ser ut som cyano..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
jonte_j Postat 3 augusti 2012 Författare Postat 3 augusti 2012 Finns det någon generell anledning till cyanons uppkomst? Vad gör jag för att inte få tillbaka det om jag nu får bort det?Skickad från min iPad med Tapatalk HD Citera
stigigemla Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 1. Hög fosfattillgång (I vattnet eller i sanden).2. Låg cirkulation3. Lågt nitratvärde i jämförelse med fosfaten.4. Mycket matning jämfört med nedbrytningsförmågan i karet. (Levande sten, skummare mm). Citera
Lasse Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 När Cyanon lägger sig så brukar det vara ett tecken på väldig låg nitrathalt.MVH Lasse Citera
jonte_j Postat 4 augusti 2012 Författare Postat 4 augusti 2012 Jag har 25mg/l i nitrat och 0,1mg/l i fosfat. Jag bytar vatten för att få ner nitraten men det verkar inte hjälpa. Hittills har jag bytt 40l i veckan. Ska jag fortsätta med det eller ska jag minska/öka vattenmängd och bytesintervall?Skickad från min iPad med Tapatalk HD Citera
cheva Postat 4 augusti 2012 Postat 4 augusti 2012 antingen mörklägga karet i tre dagar eller damsuga ut det när du byter vatten Citera
Lasse Postat 5 augusti 2012 Postat 5 augusti 2012 Om du byter 40 liter i veckan men nitraten ligger kvar så skulle jag nog säga att din mätutrustning visar fel.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.