Gå till innehåll

Klassiska 2*18w alldeles för lite?


bellabynature

Rekommenderade inlägg

Hade funderat på att göra om mitt sötvattenskar till salt för att kunna prova på utan att lägga ut

allt för stor summa på det. Men så kom jag att tänka på armaturen som sitter i det. Det är ett möbelakvarium

av den klassiska modellen med "huv" på toppen med nersänkt lysrörsarmatur. Halvt oläsliga tyska infostickern säger max 18 watt. T8 rör. Men 2*18watt är väl ganska dåligt med ljus?

Karet är ca 120l, L 80 (62 fram, sneddade hörn) D 27-36 H 55 (botten till vattenyta är dock bara ca 44cm). Rampen/lysrören hänger ca 5 cm ovanför ytan. "Huven" har 2 lock ovanför vardera lysrör med vit undersida, allt ljus går ner i karet.

Funkar det med det lilla för de lättare korallerna?

Har ingen större lust att lägga ut några större summor på att utöka då jag har planer på att, om jag vill fortsätta med hobbyn, byta upp mig till något mer ordentligt. Dessutom är jag inte särskilt händig av mig.

Sen hur illa är det med saltstänk? Rampen verkar i stort sett helt sluten, har 2 "lock" med lister för att täta och lister vid lysrörsfästena såklart. Men visst kan det väl kanske krypa in iallafall.. Har endast möjlighet till att delvis skydda med glas över mittersta delen av rampen, om jag inte ska greja med att limma fast ytterligare stöd för skyddsglas och få väldigt precist tillskuret glas. Karet har sådant knepigt format..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x18w är väldigt lite ljus. Ett par bra reflektorer dubblar ljuset. Några sorters stjärnpolyper kan gå men inte alla. När det gäller mjukkoraller får du läsa på. De som man kan hitta på nedåt 60 m djup bör gå bra. Bland knappar bör det gå att ha Palythoa men de är väldigt giftiga så jag avråder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...