Wigge Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Mina clownfiskar har fått någon sorts parasit. den sitter som svarta prickar på dem och dem kliar sig mot botten och stenar. så köpte OODINEX som sak döda de flesta parasiter. så nu undrar jag hur jag ska dosera det? står dag 1 25 droppar per 100 liter, dag 2 12 droppar per 100 liter och samma dag 3. men hur länge ska man dosera det?, och ska man stänga av skummaren och uvc?=)tacksam för svar!Mvh Wigge Citera
freddi36 Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Jag hade sett ifall parasiterna försvunnit efter 3:e dosen, om inte fortsatt några dagar till med 12 droppar/100L. Har gjort så med medicin i sötvattenskar. UV-C:t kan du nog ha på, det dödar ju eventuella fria parasiter. Skummaren vet jag inte ifall den skummar ut medicinen men det är viktigt med axtra bra syresättning av vattnet under medicinering eftersom fiskarna blir stressade av medicinen. Citera
stigigemla Postat 2 augusti 2012 Postat 2 augusti 2012 Behåll skummaren och UVC igång. Men det är noga med dosen. Se här: http://www.ultimatereef.net/forums/archive/index.php/t-429873.htmlJag har provat det för kanske 20 år sedan i sötvatten utan effekt. Citera
Wigge Postat 7 augusti 2012 Författare Postat 7 augusti 2012 efter mer än 1 veckas uppehåll inleds 3 dagar utan skummare och uvc och dosering v parasit dödande medel. kommer dosera så här; Dag 1 20 dropparDag 2 15 dropparDag 3 10 droppar.Får hoppas att de försvinner nu! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.