Gå till innehåll

behöver man blå ljus till detta?


Wigge

Rekommenderade inlägg

Jag har ett juwel lido 120 kar. jag körde med original belysningen i nästan en månad, men tyckte den hade lite risigt ljus så jag körde på stort och köpte en 250W MH armatur och satte dit. så nu undrar jag om jag behöver ha blå ljus om jag har så kraftig lampa till ett sådant litet kar?=)

MVH Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett juwel lido 120 kar. jag körde med original belysningen i nästan en månad, men tyckte den hade lite risigt ljus så jag körde på stort och köpte en 250W MH armatur och satte dit. så nu undrar jag om jag behöver ha blå ljus om jag har så kraftig lampa till ett sådant litet kar?=)

MVH Wigge

Vad är det för färgtemp på blåljuset, Egentligen är blåljus till stor del för dig sålänge ljuset inte är pissgult. om inte din MH är Dimbar behöver du nästan kompletera med något annat då du kommer bränna dina koraller med 12timmar MH dagligen, och jag antar att du vill ha ljus mer än 6-7 timmar om dagen (mer än det så överhettar du nog karet)

250W MH är riiiiktigt överkill för en 120liters, skulle heldre rekomendera Leds som blir billigare i längden eller en 150W med 2x24W T5 tex

Sålänge du är över säg... 10k Kelvin har du blåljus till det mesta, Obs dock att många koraller färgar ut bättre under blåljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...