Wigge Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Jag har ett juwel lido 120 kar. jag körde med original belysningen i nästan en månad, men tyckte den hade lite risigt ljus så jag körde på stort och köpte en 250W MH armatur och satte dit. så nu undrar jag om jag behöver ha blå ljus om jag har så kraftig lampa till ett sådant litet kar?=)MVH Wigge Citera
Reuben Postat 3 augusti 2012 Postat 3 augusti 2012 Jag har ett juwel lido 120 kar. jag körde med original belysningen i nästan en månad, men tyckte den hade lite risigt ljus så jag körde på stort och köpte en 250W MH armatur och satte dit. så nu undrar jag om jag behöver ha blå ljus om jag har så kraftig lampa till ett sådant litet kar?=)MVH WiggeVad är det för färgtemp på blåljuset, Egentligen är blåljus till stor del för dig sålänge ljuset inte är pissgult. om inte din MH är Dimbar behöver du nästan kompletera med något annat då du kommer bränna dina koraller med 12timmar MH dagligen, och jag antar att du vill ha ljus mer än 6-7 timmar om dagen (mer än det så överhettar du nog karet)250W MH är riiiiktigt överkill för en 120liters, skulle heldre rekomendera Leds som blir billigare i längden eller en 150W med 2x24W T5 texSålänge du är över säg... 10k Kelvin har du blåljus till det mesta, Obs dock att många koraller färgar ut bättre under blåljus Citera
Wigge Postat 4 augusti 2012 Författare Postat 4 augusti 2012 Jo jag vet att det är overkill:(. Vilket blå ljus skulle du rekommendera? Citera
Wigge Postat 10 oktober 2012 Författare Postat 10 oktober 2012 sedan jag börjat använad mitt 15Wx2 blåljus så har vissa koraller börja klaga. kan ljuset bli för blått? eller kan det vara så att MH ljuskällan behöver bytas?=) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.