Gå till innehåll

Värdet av en kalkmixer


aerie

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara berätta lite hur jag upplevt förändringen i karet de senaste dagarna sen jag kopplade in min kalkvattensmixer.

Har de senaste månaderna inte haft tid att sköta karet så jättebra utan det har blivit mest att jag fyller på vatten när jag har tid och slänger då bara i lite kalciumhydroxid. Då har man sett lite tillväxt på SPS det närmsta dygnen och sen så avstannar det ganska fort igen. Detta har lett till att kH periodvis varit nere på runt 4 och pH varierat lite. Dock har jag inte sett några djur ta direkt skada av pH-svängningar,carpetanemonen som jag räknar som det känsligaste i karet har väl dragit ihop sig nån gång när jag dumpat i för mkt grumligt kalkvatten på en gång men det är allt.

Lessnade lite på den dåliga tillväxten och att ständigt behöva känna dåligt samvete för att jag inte har tid att fylla på kalkvatten så jag köpte en begagnad kalkmixxer för nån månad sen. Förra veckan fick jag äntligen tid att koppla in den och resultatet lät inte vänta på sig. På en vecka så har några av montipororna som verkat gå i dvala fått ut polyperna och nästan dublerats i storlek,alla stenkoraller mår bättre helt enkelt och jag fick riva av ett ordentligt knippe Halimeda idag som snabbt spred ut sig över SPSen när vattenvärdena blev stabila. Enda negativa är att gorgonian trivdes bättre förut,den är inte lika utslagen nu. Så har man inte tid att sköta kH och Ca-värden manuellt så är detta en klockren investering. Enda jobbiga för min del är att försöka hitta en lagom genomströmning,har ingen automatisk vattenpåfyllning utan försöker hitta ett optimalt värde så jag bara kan korrigera med lite mer vatten nån gång då och då.

Min slutsats från detta är att det är en av de bästa investeringarna man kan göra om man har stenkoraller i karet,ångrar att jag inte prioriterat en kalkmixer innan.

Nu ska jag bara försöka få lite tid över så jag kan koppla in det hemmabyggda nitratfiltret igen också...sen tror jag nästan karet kan klara sig fint framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och plånboken betydligt tunnare ;-) Gillade kalkmixern just för att den är en sån prisvärd investering för en fattig student,jag lade 1000kr på den begagnad,är väl värt pengarna när man har lagt runt 2000kr på SPSfraggarna som är i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Samuel, dra du inte lite snabba slutsatser nu, vist är en kalkmixer bra för att hålla uppe Ca:t, men den kommer inte hålla uppe kH:t. Jag använder både kalkmixer och kalkreaktor, slår jag av kalkreaktorn så faller kH:t på några dagar. Jag tror du kommer bli tvungen att tillsätta buffer.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska man väl inte behöva?

Kh är ju värdet av karbonaterna i vattnet och när man släpper ner Ca(OH)2 så drar det automatiskt ner CO2 från atmosfären och skapar naturens eget buffersystem.

Detta kommer att göra att vattnet buffrars vid pH 7,6 och det är väl lagom för saltvatten? Slutsatsen av det är kanske att din kalkmixer inte fungerar riktigt som den ska Janne, eller har jag fel? (Obs! Mycket ödmjukt sagt och inte menat som ett påhopp!!!)

Jag är rätt ny och har ingen saltakvarium än men är intresserad av kemi och sånt.

En sak jag undrar över. Jag har blivit rekomenderad att man ska ersätta avdunstat vatten med enbart kalkvatten enligt droppmetoden...vad tycker ni om det? Är det något man ska köra med från början eller ska man vänta tills akvariet är inkört eller behövs det inte om man inte har SPS. En del säger att man får mycket finade kalkalger etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Masse, jag är akvarist och inte kemist. Men ett akvarie är kraftig förminskning av naturen, så det som fungerar i naturen fungerar inte alltid i ett akvarie , även om naturlagarna är demsamma. Och ibland vill man överdriva vissa parametrar för uppnå ett bättre resultat. Jag vet inte om jag förstod dig rätt men ett pH på 7,6 är för lågtoch kH:t vill i alla fall jag ha runt 9, jag förstår inte hur en kalkmixer inte skulle fungera. Men däremot så har jag en hel del Stenkoraller och mycket kalkalger, så därför märks det fortare vad som tar slut.

Vänta med CA tillsatser tills akvariet är inkört, annars är väl en kalkmixer bara ett enklare sätt att tillsätta kalkvatten på.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...