Gå till innehåll

Skiva under alvariumet


Turbosnigel

Rekommenderade inlägg

Har suttit en stund nu och försökt förstå vad och hur jag ska bygga

min ställning. Den är gjord i 45x95 reglar och jag undrar lite vad ska jag använda för skiva

att ställa akvariumet på. Vill ju inte att det sväller och behöver jag måla reglarna med något och

i så fall vad?

Vad är det bästa att ha mellan skivan och akvariumet.har ett helglas med 12mm glas

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om du menar formplyfa så går den inte att måla..den är väldigt behandlad med allsköns kemikalier.

Annars kör väl de flesta med vanlig MDF 15-22mm, den behöver ungefär ligga helt i blöt ett tag för att börja svälla, det är inget som händer av lite spill emellanåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köra på denna.

Bra mått, går lätt in i bilen utan att man ska behöva ta ut släpen.

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/isolering-gips-skivor/byggskivor-hyllplan/hyllplan-folierat-mdf/09226/mdf-hobbyskiva

Mdf SKA ytbehandlas.

Det blir märken av minsta spill/ dropp.

Måla med lackfärg och låt torka ordentligt.

Den vattenbaserade färg vi har nuförtiden är mest mög och genomhärdar först efter en evighet eller två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mdf SKA ytbehandlas.

Det blir märken av minsta spill/ dropp.

Måla med lackfärg och låt torka ordentligt.

Den vattenbaserade färg vi har nuförtiden är mest mög och genomhärdar först efter en evighet eller två.

Hur blir det fläckar menar du när det står ett kar på?

;)

Jag vidhåller att som underlag kan det helt omöjligt komma så mycket vatten att skivan påverkas, om du inte t.ex. har en skummare hängande på sidan som mer eller mindre konstant droppar/rinner lite ner utmed glaset. Men inte ens det lär göra så att mdf'n sväller så länge det står ett akvarie på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker att du koppar in fisk och en plastpåse viker sig.

Lite vatten rinner ur påsen och längs med utsidan på glaset och ner mot skivans kant.

( Har det hänt någon ? :-)

Kommer det lite mer så kan kapilärkraften suga in lite under karet.

Det handlar inte om att skivan reser sig 2 cm och ditt kar kommer spräckas, utan ett litet märke kan uppstå, eller en liten resning i plattan på 1mm.

För att cittera ur Repmånad: Det ser för jäävligt ut....

...men vi har alla olika krav.

Blåbert´s lösning kan verka lite over kill, men är absolut rätt att lacka om man ska ha massivt trä.

Ek är oerhört vackert och inte helt lätt att jobba i.

Ser fram emot att se ditt bygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara man täpper till med bra färg eller lack så. Jag har byggt akvariebänkar i 22mm spånskiva tidigare som jag målat med latexfärg. Fungerade i flera år utan problem. Nu rekommenderar jag inte någon att göra det dock.

MDF och lackfärg med lite silikon i fogarna känns bergsäkert i min bok. Kan tilläggas att jag är utbildad möbelsnickare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt på Ormet´s linje.

Kan bjuda på mitt senaste (seriösa) bygge.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40440-Sardellen-uppgraderar-till-350L-h%F6rna-Sump

Själv är konstruktionsprocessen väl så rolig som själva förvaltandet av akvariet.

Det jag är helt säker på är att för varje kar man bygger så lär man sig något att förbättre till kommande setup.

-Jag är inne på mitt 5e kar nu är förhoppningen att det ska bli åtminstone halvbra :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...