Gå till innehåll

vad är de här?


Rekommenderade inlägg

Ser ut som matrester eller avföring, allt som går in där kommer ju även ut på samma ställe :D

Har du prövat att blåsa bort det och se om det sitter fast ? Sitter det fast skulle det kunna vara någon typ av parasit som infekterat den.

Finns lite mer info att läsa här: http://www.reeftime.com/reef-articles/anemone-articles/begginers-guide-keeping-anemones/11.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara en del som spelar in, dålig vattenkvalitet o stress är dom vanligaste men jag skulle nog även fundera på om ljuset räcker i ett RSM.

Vissa anemoner gillar att ha lite mer ljus än vand man får ut ur två PC rör.

Halvöppen mun är inget gott tecken, vattenbyten kan hjälpa och att separera den från fiskarna med en nätkasse eller liknande men du har lite dåliga odds.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla vattnet och de e ok och hörde efter jag hade köpt min anemon (6mån sen) att ljuset kan bli problem. Men den har varit pigg och fin tills nu och hade problem för 3veckor sen med cyano. Håller på att leta större kar med bättre grejjer vart som jag kan tycka som nybörjare på lurad det här rsm karet med mina planer så kommer jag ingenstans med detta kar men hoppas jag hittar ett nytt inom snar framtid :)men tack för svar ska försöka issolera den från omgivningen på bästa sätt. Och sen är de väl bara att hoppas på de bästa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja blanda vatten till vattenbytena själv. Med ett kvalitetsalt. När du köper färdigblandat vatten vet du inte vilket salt som använts eller hur gammalt vattnet är. När jag frågade hur mycket du matar menade jag för hela akvariet. Mycket mat = mycket skit i vattnet.

Jag skulle rekommendera att du köper de vanliga vattentesterna och kollar värdena. Ca, kH, Mg, pH, NO3 och PO4. Har du mycket koraller, framför allt mjukisar kan det vara idé att kolfiltrera.

Har lysrören gått mer än ett halvår kan det vara idé att byta. Och framför allt se till så att skyddsglaset är alldeles rent.

Anemoner är inte lätta så de fordrar noggrann skötsel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur vet man när en anemon är mätt? har get den en hel räka nu.

Har du gett en hel räka åt tex en bubbeltipp så är det mer än det nog lite mer än vad som är bra för den.

Övermatar man en anemon så kan den kräkas ut maten under natten men det finns även en risk att det blir stressande för anemonen(dvs du kan mata ihjäl den).

Har man bra med ljus så räcker det för att hålla igång anemonen, man bör ha det i åtanke och därmed så räcker det med lite pellets eller liknande nån gång i veckan.

@Jimmi

Om du har osmosvatten så funkar det nog oftast med Red Seas pro salt men med kranvatten så kan det bli fällningar o annat tok.

Enklast är att välja ett syntetiskt salt nästa gång, dom är oftast stabilare och har lite lägre värden varpå dom är enklare o hantera.

Vill din handlare inte ta in annat än RS salt så be dom ta in deras "vanliga", den fungerar bättre med kranvatten även om den med är ämnad för osmosvatten.

Sen tycker jag det låter som om du matar väldigt hårt med tanke på skummarens kapacitet, håller även med Stig om att du skulle behöva lite tester för att ha en rimlig chans att lyckas.

Om det går på tok med din anemon så låt bli o skaffa en ny tills du blivit lite mer rutinerad, det finns flera substitut som är enklare...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...