Gå till innehåll

ljushjäp


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Jag skall avveckla mitt Juwel Trigon 190 och göra om mitt Juwel 400 lit som i dag är sötvatten.

Frågan är vilken typ av lysrör som jag skall sätta in. Min tanke är att behålla orginal Juwel ramp med 2x36WT8 samt att montera in 4 st 54W T5.

Tanken är att jag sätter 2 st blå ljus T8 och 4 st 10-15000 kelvin vita i T5 hållare.

Funkar det eller bör jag ha fler blå eller ev något rosa rör?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Ps Om någon är intresserad av ett 190 lit hörn kar så kolla på sälj avd Ds.

Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sant. Men jag tänkte att det finns säkert någon form av riktlinje. Tidigare så körde jag med Mh och 2 blå rör då var det inte så mycket att diskutera . Sedan köpte jag en LED men tyvärr så kan jag inte använda den till 400l karet pga avatt jag inte kan ha någon hängande armatur. Det är inte så kul att köpa massa T5 rör som jag sedan inte kommer att använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror du ska ta dig en fundera på vad du ska ha i karet. om du ska ha mycket stenkoraller, så känns det kanske som en idé att kolla på LED-armaturer, typ Mazzaran (kan du ha på stativ). känns kanske dumt om du lägger pengar på att köpa nya T5-armaturer som sedan behövs uppdateras igen... då kanske de är smarate (billigare) att ta en LED från början?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill köra med lysrör så föreslår jag 6x54w eller 6x80w i fallet du vill ha sps-er i framtiden. Jag skulle gå med 2st Blueplus (Blått ljus), 3st Aquablue Special (vitt ljus) och ett PurplePlus (rosa färg). Då har man en bra kombination för både tillväxt och fina korallfärger. Gillar du lite mer blått ljus så ta 3 st BluePlus och två vita lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...