Gå till innehåll

Flöde förlust


Davidm

Rekommenderade inlägg

Ska bygga mig en sump till ett 112L kar. Hade tänkt att använda mig av returpumpen som ända cirkulation. Om jag kör med en returslang med inne diameter på 16mm och en ställbar pump med intervallerna 1200-3000 l/h,så borde väl det funka eller tror ni att flödet minskar förmycket så att jag behöver gå upp i pump storlek.

Tacksam för alla svar nu när bygget snart skall börja. Har ni några andra förslag så lyssna jag gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det kommer bli litet flöde,det är inte jättemkt även om pumpen stått i karet. Ska den dessutom pumpa upp vattnet kanske en meter så tar det bort mkt av flödet,har du dessutom någon böj på röret så plockar det ännu mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag tyckte va bra med en ställbar pump var att om man mäker att cirkulationen blir för kraftig så kan man ändra detta väldigt lätt, men kommer nog att köra på en Aquabee 3000. Eller rekomenderar ni än annan pump?

Flödet skall vara mellan 3000 till 3500 l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilkte flöde hade du tänkt dig att ha i akvariet?

Sen kan du dimensionera pumpen efter det.

Jag kan tänka mig att du har kollat på en New Jet 3000, vilket borde funka finnt för ditt kar. Måste även ta hänsyn till vilken storlek du har på returen så den kan mata så mycket som du pumper up.

Mvh

Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

franherd, jag skulle vilja ha ungefär 1400-1700 liters cirkulation i karet. Jag tror att en aquabee 3000 skulle vara lagom till det.

Om man istället för sump kör med en closed loop, där pumpen hammnar ca 40 cm under vattenytan kanske man blir tvungen att gu ner i pumpstorlek, men en 3000L/H pump kanske blir lagom där också.

Det blir många frågor, men jag är som sagt i en planerings fas och då gäller det ju att samla in information och sedan välja det alternativ som man tycker bli bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...