MonicaOB Postat 9 augusti 2012 Postat 9 augusti 2012 Är det så att den under natten satt i sig ett skrovmål. Vad i så fall? Ingen fisk är död, äter de tagghudingar och ormstjärnor? Citera
Laggeman Postat 9 augusti 2012 Postat 9 augusti 2012 Det ser iofs mer ut som en boxarräka (Stenopus hispidus) än en putsarräka (Lysmata amboinensis), men den kanske bär på rom? Ifall det var den stora magen du menade såg konstig ut?Kika på bilderna på Reeflex, tycker det är någon där man ser tydligt att det finns rom, och det ser ut som din gör. Citera
MonicaOB Postat 9 augusti 2012 Författare Postat 9 augusti 2012 Boxarräka - naturligtvis... jag skrev fel... har bägge..Ja det är magen - den är enorm - och räkan håller sig i sin grotta för det mesta.. om det inte vankas mat Citera
Aqua_Max Postat 9 augusti 2012 Postat 9 augusti 2012 Din Stenopus hispidus på bilden bär på rom (räkägg). Citera
MonicaOB Postat 9 augusti 2012 Författare Postat 9 augusti 2012 Tack! vad roligt! Jag har ju inte haft karet så länge.... och är ju grön på saltvatten... MEN hur gör man nu? Har liksom bara ett kar... kan småräkorna så småningom överleva tros? Citera
Aqua_Max Postat 9 augusti 2012 Postat 9 augusti 2012 Din Stenopus hispidus som bär på rom är en hona. Hade du någon hanne av Stenopus hispidus i akvariet tillsammans med honan? Har du inte ett etablerat par så är inte äggen befruktade. I vilket fall så är ett normalt sällskapsakvarium tyvärr inte lämpligt för uppfödning. Citera
Wigge Postat 9 augusti 2012 Postat 9 augusti 2012 Låt den lägga rommen och hoppas att någon överlever=) Citera
freddi36 Postat 9 augusti 2012 Postat 9 augusti 2012 Vet inte om det är likadant med boxarräkor men hos putsarräkor så är räkan alltid hane, och blir hona några timmar efter en ömsning.Min putsarräka har haft rom en gång men den åt upp äggen själv. Citera
MonicaOB Postat 9 augusti 2012 Författare Postat 9 augusti 2012 Jag har två, den andre är lite klenare så det kanske är ett par, tiden får utvisa Den tjocka är inne i sin grotta och har tryckt upp sig på en avsats, ser inte mer än spröten och ibland någon klo. Den snappar också efter de helt röda jag har så nu är det ingen som går in Citera
Aqua_Max Postat 9 augusti 2012 Postat 9 augusti 2012 Jag har två, den andre är lite klenare så det kanske är ett par, tiden får utvisa Honan blir betydligt större än hannen, så det låter som du har ett par. Eftersom båda dina Stenopus hispidus lever och du inte nämnt något om slagsmål är det också ett tecken på att de förmodligen är ett etablerat par eftersom annars brukar de slåss, ofta tills någon av dem dör, om man har dem tillsammans i ett litet akvarium. När de väl har bildat ett etablerat par håller de normalt ihop livet ut.Parningen utförs direkt efter honans skalömsning, vilket brukar inträffa med några veckors mellanrum, beror på tillväxt, temperatur och andra faktorer. Äggen är till en början grönaktiga. Är de befruktade blir de gradvis transparenta med mörka ögonprickar. Är äggen obefruktade eller blir dåliga blir de istället vita. Är äggen befruktade och allt går bra bär honan dem i ca 16 dygn (vid 28 grader celcius, enligt Young 1979).Ynglen är tyvärr svåra att föda upp eftersom de ofta blir uppätna, fastnar i filter, samt ofta dör i samband med skalömsning (omkring en gång per vecka när de är små). Det är svårt att få dem att överleva mer än ca en månad. Lyckas man mot förmodan få dem att överleva så pass länge så börjar nästa problem med att hindra dem från att ha ihjäl varandra. Vissa odlare har haft framgång med att ha dem i mörka behållare för att minska aggressiviteten.Här är en tråd på reefcentral med bilder på småräkorna under de första veckorna. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=828533 Citera
MonicaOB Postat 9 augusti 2012 Författare Postat 9 augusti 2012 Intressant! Den stora har varit och kikat ut nu när vi kom hem med nya godbitar i 3 plastpåsar, som ligger "på värming" och snart ska koppas.Hanen, vad jag tror, har varit inåt hålan och de hälsar med klorna. Jo det stämmer med skalömsningen, den stora ömsade natten till söndag.Jag ska hålla koll på vad som händer men hon är gruvligt tjock!Ni börjar snart bli trött på mig och mina inlägg, eller? Citera
MonicaOB Postat 12 november 2012 Författare Postat 12 november 2012 NU kan jag säga att det blev småttingar! En har i alla fall överlevt och är lite över 1 cm lång, skall bli spännade att se den växa.Än så länge är den ganska vitaktig... Citera
freddi36 Postat 12 november 2012 Postat 12 november 2012 Oj vad roligt! Räkor ska ju vara något av det svåraste att föda upp, så grattis! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.