Gå till innehåll

Min ena Putsarräka ser för jäklig ut - Varför?


MonicaOB

Rekommenderade inlägg

Din Stenopus hispidus som bär på rom är en hona. Hade du någon hanne av Stenopus hispidus i akvariet tillsammans med honan? Har du inte ett etablerat par så är inte äggen befruktade. I vilket fall så är ett normalt sällskapsakvarium tyvärr inte lämpligt för uppfödning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två, den andre är lite klenare så det kanske är ett par, tiden får utvisa :)

Den tjocka är inne i sin grotta och har tryckt upp sig på en avsats, ser inte mer än spröten och ibland någon klo.

Den snappar också efter de helt röda jag har så nu är det ingen som går in

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två, den andre är lite klenare så det kanske är ett par, tiden får utvisa :)
Honan blir betydligt större än hannen, så det låter som du har ett par. Eftersom båda dina Stenopus hispidus lever och du inte nämnt något om slagsmål är det också ett tecken på att de förmodligen är ett etablerat par eftersom annars brukar de slåss, ofta tills någon av dem dör, om man har dem tillsammans i ett litet akvarium. När de väl har bildat ett etablerat par håller de normalt ihop livet ut.

Parningen utförs direkt efter honans skalömsning, vilket brukar inträffa med några veckors mellanrum, beror på tillväxt, temperatur och andra faktorer. Äggen är till en början grönaktiga. Är de befruktade blir de gradvis transparenta med mörka ögonprickar. Är äggen obefruktade eller blir dåliga blir de istället vita. Är äggen befruktade och allt går bra bär honan dem i ca 16 dygn (vid 28 grader celcius, enligt Young 1979).

Ynglen är tyvärr svåra att föda upp eftersom de ofta blir uppätna, fastnar i filter, samt ofta dör i samband med skalömsning (omkring en gång per vecka när de är små). Det är svårt att få dem att överleva mer än ca en månad. Lyckas man mot förmodan få dem att överleva så pass länge så börjar nästa problem med att hindra dem från att ha ihjäl varandra. Vissa odlare har haft framgång med att ha dem i mörka behållare för att minska aggressiviteten.

Här är en tråd på reefcentral med bilder på småräkorna under de första veckorna. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=828533

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant!

Den stora har varit och kikat ut nu när vi kom hem med nya godbitar i 3 plastpåsar, som ligger "på värming" och snart ska koppas.

Hanen, vad jag tror, har varit inåt hålan och de hälsar med klorna.

Jo det stämmer med skalömsningen, den stora ömsade natten till söndag.

Jag ska hålla koll på vad som händer :) men hon är gruvligt tjock!

Ni börjar snart bli trött på mig och mina inlägg, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...