Gå till innehåll

Koppla in profilux touch mm


Zigmund

Rekommenderade inlägg

Hej ! skulle behöva hjälp med några frågor (jag är väldigt dålig på datagrejer :)

Kopplat in min 3ex och laddat hem programmet (har 5,09 )

Ska koppla in min profilux touch ! men har inte en aning om jag behöver alla sladdar :)

detta är beskrivningen

post-6037-14468926262154_thumb.jpg Behöver jag strömsladden (får den inte ström genom 3ex )

Om inte : det ända stället PAB kablarna passar är kontakt L1L2 och den till vänster om L1L2 behöver jag koppla in bägge ?

post-6037-14468926262587_thumb.jpg

Och sista frågan ! Hur kalibrerar jag proberna ? Tog redox som ex . har kalibreringsvätska men hur startar jag kalibrering ?

post-6037-14468926262792_thumb.jpg

Tacksam för svar !

Mvh : Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följer gärna med på denna tråd, och lånar tråden lite grann om det är ok :)

Har sökt på ghl, och reefcentral finns inte en komplett guide till 3ex.

Det är lite synd faktiskt, då det är ganska enkelt att visa med bilder etc, hur man gör detta!

Eller om någon vet var man kan hitta mer info, så säg gärna till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall börja med att säga att jag inte är någon expert men jag har sysslat med min 3ex ganska mycket den senaste tiden, har dessutom ingen Touch.

Tyvärr så är det så att alla GHL manualer är skrivna av en programmerar, mao inte många som begriper sig på i början.

Här finner du ett bra forum både på engelska och tyska: http://forum.aquariumcomputer.com/forum.php

Annars är googel min bästa vän, har hittat många svar via google, ang just Profiluxen.

Manual: http://support.aquariumcomputer.com/downloads/ProfiLuxTouch_Manual_V101.pdf om du inte redan har den.

Enligt din bild ser kablarna ut att vara rätt, den vita kommer datan och spänningsmatningen i till Touchen, trafon kopplas in in kommunikationsmodulen som du har på bilden.

Hade jag varit som du hade jag innan jag började programmera upp den uppdaterat till Firmware 5.14.

Har du en RS232 kabel? Om inte så är det ett hett tips om du skall uppdatera datorn.

Jag har själv misslyckats 2ggr och uppdatera den men det finna tips på hur man gör om det kraschar.

Ang kalibrering: Har snabbt surfat lite och du verkar behöven en "Plugg" som du skall ansluta på själva ingången.

Programmeringsmanualen sidan 10, http://support.aquariumcomputer.com/downloads/Programming%20guide_V514%20-PL3.pdf

Hoppas du fick lite och läsa igenom :kaffe:

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tuchen vet jag inget om men kallibreringen måste du göra via menysystemet på själva profiluxen. Du kan göra det också genom att gå till raden remote control till höger i dit program. då får du fram en bild på apparaten. sedan använder du piltangenterna och returntecknet för att programera och kalibrera.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde dock att proberna inte fick vara utan vätska mer än 15min .Kanske är standard med prober ,var dock inget jag visste om .

Angående touchen koppla jag in den med 1 PAB kabel i vänstra uttaget +ström+displey . och att kalibrera salthalt var dock krångligt. ( pluggen följer med redox proben )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, som sagt, bara mycket läsning överallt, men till och med "kalibrera genom menyn" är inte helt solklart.

Men det är väl bara och läsa och läsa..

Kan hjälpa dig med pH.

-Tryck entrer

-Gå ner till Sensor Settings, enter

-Välj den pH givare du vill kalibrera, enter

-Välj Kalibrera, enter

Sen skall du välja vilja phreferenser du vill använda, 4,7 eller 9, (Vill du mäta akvarievattnet, välj 7+9, kalkreaktor 4+7)

Sen säger datorn till dig att ställa proben i tex, vätska 7, tryck entrer.

Sen kan det ta ett tag innan det piper till och du skall byta vätska till tex 9

Sen skall du välja om du vill spara "Save now" sen är det i stort klart.

Jag brukar sen testa proben mot en av de kända vätskorna för och se att det blev bra.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Håller på med detta nu, och såg din post.

Tack, för övrigt kan jag tillägga att menyträdet stämmer, men man måste också först "aktivera" att man har en ph sensor, sedan kommer annars kommer inte kalibrerings optionen upp. Låter enkelt, men tog lite tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...