Gå till innehåll

sjöäpplen ihop med något annat djur?


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Om det står saker som att sjöäpplen kan krascha ett helt akvarium m.m så vet jag det redan, sjöäpplet jag har bor ensam i ett nanokar med endast en liten euphyllia som troligtvis kommer flyttas över till det stora karet. Jag visste redan från början vad jag gav mig in på när jag köpte sjöäpplet men jag undrar om det ändå kanske finns något som passar ihop med sjöäpplen. Den stora "boven" för fiskar är ju äggen men varken sjöborrar eller sjöstjärnor äter ju ägg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandariner äter inte äggen, men mandariner i nanokar brukar ju vara svårt - äggen utgör dock bara en del av problematiken, sjöäpplen kan släppa gift ändå.

Men du är ju medveten om riskerna och jag kan inte se att vare sig räkor (undantag harlequin, saroon och möjligen Gnathopylllus) eller sjöborrar/stjärnor skulle utgöra nåt problem.

förusatt att "maten" räcker, förstås

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det står saker som att sjöäpplen kan krascha ett helt akvarium m.m så vet jag det redan, sjöäpplet jag har bor ensam i ett nanokar med endast en liten euphyllia som troligtvis kommer flyttas över till det stora karet. Jag visste redan från början vad jag gav mig in på när jag köpte sjöäpplet men jag undrar om det ändå kanske finns något som passar ihop med sjöäpplen. Den stora "boven" för fiskar är ju äggen men varken sjöborrar eller sjöstjärnor äter ju ägg?

Läs artikeln - den tar lite avstånd från hur farligt det är med sjöäpplen men är mycket informativ om skötsel och annat,

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs artikeln - den tar lite avstånd från hur farligt det är med sjöäpplen men är mycket informativ om skötsel och annat,

MVH Lasse

Fast det här är nog "ekologiska sjöäpplen", det finns visst både sådana och dvärgkirurger nuförtiden :) - tiden har sprungit ifrån oss Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe: En mandarin lät ju frestande isåfall speciellt om man kan hitta någon som tar artemia m.m.. Dock har vi ju en artemia kläckare så hittar vi några bra ägg som faktiskt vill kläckas vore det ju ett alternativ :-) ..Men utöver maten räcker 25l för en mandarin? ..I värsta fall om den inte skulle trivas är det ju bara flytta över den till det stora då jag ändå vill ha en mandarin där :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Okej, jag skummade igenom dom lite faktiskt men då får jag väl läsa igenom den ändå :)

Leffe: Vad menar du med "ekologiska äpplen"? Att de inte är lika giftiga i fångenskap som i naturen?

Jag tror det var en passning till mig eftersom jag har jobbat med miljöfrågor och han sitter väl utan kunder och vill tjöta som vanligt :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det var en passning till mig eftersom jag har jobbat med miljöfrågor och han sitter väl utan kunder och vill tjöta som vanligt :)

MVH Lasse

:) ännu värre Lasse - jag är ledig idag!

Marina - nä, jag skojar lite med Lasse, han sitter väl i sin skrubb och rullar tummarna - det finns inga giftfria sjöäpplen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe: En mandarin lät ju frestande isåfall speciellt om man kan hitta någon som tar artemia m.m.. Dock har vi ju en artemia kläckare så hittar vi några bra ägg som faktiskt vill kläckas vore det ju ett alternativ :-) ..Men utöver maten räcker 25l för en mandarin? ..I värsta fall om den inte skulle trivas är det ju bara flytta över den till det stora då jag ändå vill ha en mandarin där :-)

Det är ju tillgången på små kräftdjur som mandarinen äter som oftast blir problemet med små burkar med lite Ls - men det är ju splendidusen som är svårast ur den aspekten, LSD-varianten något lättare - men sedan har du ju scooterblennies(stellatus och occelaris) som också är från samma familj, men mer benägna att vara allätare.

Vi får ibland tag i odlade splendidusar, dom tar ju frysmat från start - men har inga just nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe: Okej, jo alltså det skulle vara riktigt fint med en mandarin i nanot men om maten skulle lösa sig - tror du en mandarin skulle kunna trivas i ett nano med lite ls? scooter blennies är också vackra men en annan fisk jag kollat in är discordipinna griessingeri för de skulle ju passa bättre in i ett nano då de är så små men de tar ju också helst levande föda vad jag förstått? Brukar ni få in griessingeri eller är det något man skulle kunna beställa om de håller sig borta från ägg?

Jo massa olika delade meningar om sjöäpplen men jag håller mig på den säkra sidan, vågar egentligen inte chansa för mycket med att ha fiskar i nanot där äpplet går men om det är en fisk som kan hålla sig borta från ägg så är ju chansen större att den överlever. Men skulle jag ändå märka något konstigt är det bara flytta över det levande i det större karet fort som f*n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe: Okej, jo alltså det skulle vara riktigt fint med en mandarin i nanot men om maten skulle lösa sig - tror du en mandarin skulle kunna trivas i ett nano med lite ls? scooter blennies är också vackra men en annan fisk jag kollat in är discordipinna griessingeri för de skulle ju passa bättre in i ett nano då de är så små men de tar ju också helst levande föda vad jag förstått? Brukar ni få in griessingeri eller är det något man skulle kunna beställa om de håller sig borta från ägg?

Jo massa olika delade meningar om sjöäpplen men jag håller mig på den säkra sidan, vågar egentligen inte chansa för mycket med att ha fiskar i nanot där äpplet går men om det är en fisk som kan hålla sig borta från ägg så är ju chansen större att den överlever. Men skulle jag ändå märka något konstigt är det bara flytta över det levande i det större karet fort som f*n.

Greisslinger har vi ibland, men jag tror de gillar ägg :), så det är upp till dig om du är beredd att gambla med en dyr fisk!?

Flytta fort som fan kan du glömma - för det hinner du inte!

De enda delade meningar om sjöäpplen tror jag du får från dem som försöker kursa sådana till inte ont anande nybörjare :) - min åsikt är de är tidsinställda bomber, om än oerhört vackra och intressanta....

Dom gör sig bäst i sitt eget system

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe: Okej det var kul att höra :) Nej äter de ägg är jag inte beredd på att köpa en och sen att den ska dö, inte för pengarnas skull utan för djuret. Isåfall för det bli till det stora karet fast då lär man ju aldrig se dom iprincip, men lätt värt de - de få gånger de syns säkert:-)

Så sant så sant Leffe, synd att de är så vackra dock! :).. Får fundera lite till angående en Mandarin eller liknande i nanot annars får den göra sig fin ensam i nanot vilket heller inte är alltför fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...