Gå till innehåll

Kalibrering och rengöring av Profilux Ph-probe


Mr_Blue

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag beställde för ett par månader sedan en Profilux Ph-probe. När jag fick hem den fanns där ett skydd av plast runt spetsen och det såg ut som att någon vätska hade runnit ut. Dum av okunskap har den nu legat på skrivbordet ca 2 månader. Nu har jag fått veta att spetsen alltid måste hållas fuktig. Tror ni att proben är förstörd?

Finns det någon vänlig själ som kan berätta hur man ska sköta om sin Ph-probe? Så jag inte gör om samma misstag. Har även läst att kalibrering och rengöring är ytterst viktigt. Även en lektion i detta hade varit tacksamt. Hur man gör och vilka vätskor som behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur proben mår med eller utan vätska vet jag faktiskt inte. Men du kan ju prova och kalibrerar den.

Själv har jag, ph4, ph7 och ph9 som jag kalibrerar med.

Jag kalibrera mina prober var 2-4v.

Om du läser inlägg nr 9 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49023-Koppla-in-profilux-touch-mm

så har jag skrivit lite snabbt hur man gör.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan låta den vara nersänkt i KCL under en natt men det går faktiskt lika bra att förvara den ett dygn i lite kallibreringsvätsk - pH 7. Det kan du också ha i den lilla plasthylsan. Syrarengöring behöver du inte om den bara är torr.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse!

Min har ju förvarats torr i minst 2 månader, är den körd tror du?

Var köper man KCL?

Titta på sidor med lab utrustning. Jag har inte själv sökt det - jag brukar använda pH 7. Jag tror inte den är körd. Orsaken till att ha den i KCL är att för de flesta elektroder så är det KCL som är vätskan inne i elektroden. Det finns ett litet membran nere i spetsen av elektroden och får den ligga torrt länge eller är använd under många år så kommer jonstyrkan att ändras i den interna vätskan. Genom att förvara i 3 mol KCL så får man tillbaka/bibehåller man jonstyrkan.

Syrabadet är till för att rensa upp membranet och ta bort beläggningar - inte aktuellt i ditt fall. Sätt den i pH 7 under några dagar och kör igång den sen. Är den skadad så blir den svår att kalibrera och ger kraftigt varierande värden. När du kört den några veckor så gör du en ny kallibrering. Titta på din pH kurva under några veckor - håller sig variationerna på en stadig nivå - dvs kurvan varierar kring samma medelvärde så är den troligtvis rätt kallibrerad - går medelvärdet stadigt upp eller ner uder en längre period (2 - 3 veckor) så kan man göra en ny kallibrering och se om det är elektroden som bråkar. Du bör göra rent elektroden med en mjuk trasa (eller cleanex) någon gång i veckan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...