Gå till innehåll

Dimentionering av Durso


Sardellen

Rekommenderade inlägg

Hej.

Håller på att skissa på ett nytt kar med Durso.

Ska köra en Deltec 5250 som retur (6000L)

Sitter ny och funderar på storleken på rör NER från karet.

När jag tittar på denna sidan http://shop.dursostandpipes.com/index.php?main_page=index&cPath=1_8

så klarar en 1,5" durso 1200-1500 gal,on dvs 4500L - 5600L

Jag räknar med att krökar och böjar kommer försämra både förmågan för durson att svälja undan 1200-1500 gallon samt för returpumpen att leverera 6000L som specen säger (på grund av lyfthöjd på ca 150-170cm samt krökar och böjar.

Min fråga är nu.

-Ska man våga köra på 32mm durso eller bör man gå upp till ännu grövre dimention?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta idag har nog gått ifrån det här med durso. Istället så gör man så att i överrinningskammaren sätter ett rör som slutar ungefär hälften upp. Det andra röret sätter man där man vill ha nivån i överrinnningskammaren. En kran på det första röret och så ställer man in den kranen så att röret inte sväljer allt utan att vattenytan i avrinningskammaren stiger sakta och precis rinner över i översta röret. Man har då en hävert i nedersta röret och ett skvallerrör i översta. Går att ställa totalt ljudlöst. En fördel är också att det går köra i mindre dim. eftersom man har 99 % av vattnet genom häverten. I ditt fall skulle jag nog ha tagit 32 i alla fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse.

Du är en klippa. Tack för ditt snabba svar.

-Precis den principen som du beskriver körde jag i min 350L hörna.

Nu planerar jag (ja det står redan på golvet i vardagsrummet) ett Juwel Rio 240.

Det är ett smalt (L 120x D 40x H 55cm) kar och jag tänkte jag skulle slippa ha överrinningskammare ända ner.

Både balkong på insida och utsida baktill har varit på tapeten, men det lutar åt en invändig balkong.

Anledningen till invändig balkong är att jag är förtjust i bakgrundsfilmen med vatten motiv och även om det går att lösa med dubbla glas och film emellan. det har jag gjort förr https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=57860&d=1307235255 men det går inte göra snyggt om jag ska limma box på utsidan/ baksidan.

Därför funderar jag på att borra bakre glaset och bygga balkong invändigt.

Tanken var då att köra genomföring med krök på insidan och sätta T-stycke på utsidan, dvs sätta inloppet på insidan och standpipen på utsidan (baksidan av karet)

Det är just därför jag envisas med den principen.

-Jag förklarade lite dåligt i mitt första inlägg inser jag nu :-)

-Du kanske har något tips nu när jag hoppas jag gett en klarar bild?

Blir det någon skånetur snart ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör du som du tänkt David, fast breddar balkongen dubbelt upp så får du in två rör på det sättet, så sätter du en 90-böj på varje rör och vrider dem 180 grader ifrån varandra, en böj som sväljer 99% som pekar nedåt och en böj som pekar uppåt som tar resterande %.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lagge.

Jag har till och med tänkt ta det ett steg längre genom att sätta båda utloppsrören (huvudrör + reserv) med 90° böjarna nedåt.

Jag har en liten tanke om att det kan dämpa surr från sumpen.

Däremot sätta de båda avrinningsrören med olika höjd med "reservavrinningen" några cm högre än "huvudavrinningsröret"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47175-Hur-mycket-ska-jag-t%F6mma&p=460608&viewfull=1#post460608

Såhär gjorde jag... 25rör, 3 hål ner... väldigt tyst och klarar strömavbrott utan problem...

häverten med insug neråt och luftavtappningshål så den sätter igång efter stopp, sekundärröret uppåt med korg och nödröret uppåt 1cm ovan sekundäret som blir hävert vid överfyllning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Vandal för dina råd.

Lite åt det hållet hade jag med tänkt.

Antar att 99% går genom häverten, dvs huvudröret.

-Hur stor returpump har du?

Inga resonansljud i de rören som står helt öppna ?

Hälsningar

David

Ändrat av Sardellen
missade fråga
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sardellen, jag har precis pratat om detta i en annan tråd och jag är förvånad över att du ska ha så mycket flöde genom sumpen... Varför så mycket? Jag fick tipset att se till hur mycket skummaren processade och kom fram till att 1000 l/h borde vara rätt lagom för de skummare som är lämpliga för ca 250 l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sneglade på den diskussionen, men kan inte förstå den.

Skummaren är en mojäng som tar hand om vad den klarar. Det måsta vara det som begränsar skummarens kapacitet / timme.

Kort och gott oavsätt om du sätter den i en fors eller i ett badkar så har den en viss kapacitet, vilken beror på skummaren (såvida du inte matar skummaren med vatten från rören ner, det går att göra på deltec APF-600 tex)

Min idé om att ha en kraftig returpump bygger lite på att jag har en sådan i ett skåp :-)

-Det andra är att jag har en idé om att splitta utloppet på den i 4 st utblås.

Två ska på vanligt sätt gå över akvariekanten och riktas ner i vattnet från baksidan av karet. De två andra ska bå under akvariesanden och upp vid främre hörnen vid botten och riktas innåt mitten av karet.

När man kör på detta sätt brukar man ha en separat cirkulationspump och inte dra allt genom sumpen utan ha en loop.

Är lite rädd att det kan bli onödigt mycket vattenljud i sump, men jag tror det går att lösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja alltså tanken i min tråd var ju att man behöver inte cirkulera mer vatten genom sumpen än vad skummaren klarar. Sen kommer såklart inte allt vatten gå igenom den varje gång, men en avstämdhet mellan grejerna är nog inte helt fel tanke... Nån får gärna rätta mig, men kan ca fyra ggr volymen per timme vara ett riktmärke, givetvis kompletterat med streamers i tanken till lämplig nivå?

Om du har grejer liggande så förstår jag ditt argument, men det tar ju betydligt mer plats att bygga dräneringen med. 32 mm rör än 20 som jag har tänkt. Går du på hävertmetoden är det ju helst fyra rör man ska ha....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Lasse mfl har beskrivit:

- ett primärrör som tar 99%

- ett sekunddäe som bestämmer nivån i avrinningsboxen

- ett nödrör om det skule bli stopp i de normala

- en retur som ju inte nödvändigtvis måste gå genom avrinningsboxen iofs, dock behövs ju ett rör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast jag tycker det räcker ganska bra med 2st nergående.

Ett primärt som går strypt som hävert + ett som är helt ostrypt och ligger i den höga nivån.

För mig går det ofta inget alls i det extra röret så det känns väldigt säkert ändå genom att huvudröret är ganska strypt.

Sen så kör jag faktiskt med slittsat rör på hävert röret som då går ända upp över ytan, det kanske låter konsitgt men det fungerar utmärkt och gör att risken för igensättningen i det känns extremt liten.

Så kör jag i alla fall :-)

Kan även tillägga att jag har en liten balkongtyp av box och rören ut genom baksidan.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, antagligen är det så att det skulle funka med mindre annars, men det drar ju in vatten längs hels sin höjd i alla slitsar så jag vet inte som skillnaden blir så stor.

Jag är i alla fall jättnöjd med det men har inte sett någon annan köra på det sättet.

Jag överdrev nog lite när jag kallade min box balkong, den är nog drygt 25 cm hög i alla fall, men då har jag 70cm att gå på så det känndes lite som en balkong :-)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är fullt tillräckligt med 3 rör.

Vidare varför man dimensionerar efter skummaren.... Annars eldar man så att säga för kråkorna. Skummaren är ju största anledningen för sump. Iallafall för mig.

En mindre returpump drar mindre ström och producerar mindre värme till karet.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv tidigare kört Större kar med Mindre returpump. Elda för kråkorna kan man göra på olika sätt. Stoppar man sen in en flick mindre stramers så blir skillnaden att kråkorna sitter längs hela taknocken istället för bara på skorstenen :-)

Deltec kör gärna större retupumpar i sina kar. Många kör laguna som returpump. Dessa ger oftast 4-6000l.

Jag är helt med på att det absolut viktigaste är att få vattenombyte i systemet gör att kunna sysselsätta skummares optimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 rör ner är fullt tillräckligt, sätter du en storlek större på evakueringsröret så ska det mycket till innan du har någon användning av ett tredje rör ner.

Sätter man en korg på det så får du dessutom ännu ett hinder som djur ska komma förbi, förutom kammen på boxen.

David, kör på som du tänkt dig, du har ju redan tekniken liggandes. Det är inget som hindrar att man kör en mindre pump ifall det blir för bra drag igenom sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5521-14468926292844_thumb.jpg

Min tanke är att det ska se ut så här inne i min balkong.

Här har jag bara satt samman några bitar 25mm med några rörstumpar, därför är det onödigt långa rör mellan böjarna, men principen är som följer.

Röret till vänster är huvudröret. Detta går rakt in i genomföringen till "standpipe" utanför karet på baksidan och stryps med kulventil i underskåpet innan vattnet når sumpen.

Röret till vänster är nödröret.

Vattennivån markeras av det vita pappret.

För att det ska gå vatten i nödröret krävs det att vattennivån når nödrörets högsta (lägsta) punkt i böjen.

Även nödröret har en "standpipe" med litet lufthål i endcap på toppen av T-stycke. Även denna standpipe sitter på utsidan/ baksidan av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röret till vänster är huvudröret.

Röret till vänster är nödröret.

Que? ;)

Skippa durso-mojängen på utsidan om du ska köra på två rör, det kommer bli knäpptyst ändå då ena röret kommer vara helt vattenfyllt och det andra röret kommer att ha en liten, liten stril ner i röret som inte kommer göra något väsen av sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Que? ;)

Skippa durso-mojängen på utsidan om du ska köra på två rör, det kommer bli knäpptyst ändå då ena röret kommer vara helt vattenfyllt och det andra röret kommer att ha en liten, liten stril ner i röret som inte kommer göra något väsen av sig.

Ja en STOR nackdel öed durso är ju att den inte startar om själv. Iofs ingen katastrof om du har ett rör till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagge.

Vet att jag likaväl kunde köra en böj på baksidan av karet, men då måste jag väl göra hål i böjjen och sätta i en bit slang för att slippa att det blir luft i systemet. Kör så på båda mina kar för att slippa "flush effekt", dvs att vattnet pulsar ner.... Fast det behövs kanske bara när man inte har strypning på primärröret.

Alla dursokonstruktioner verkar ju ha lufthål eller ventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...