nippe2000 Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 Hej alla glada Jag är ny här på guiden.Jag har precis startat ett clownhotel helt original och det har gått en vecka med sand och ls. Jag är lite osäker på insugsfacken, jag har alla öppna men undrar om det kanske är bättre att bara ha facket vid botten öppen och stänga de andra.?//Niklas Citera
Laggeman Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 Hej "Nippe" och välkommen till SG! Insugsfacken som tar ytvatten gör att du inte får en hinna på ytan som annars lätt uppkommer, så det är bättre att köra med dessa öppna. Citera
turboadde Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 Blir det inte bättre cirkulation på ytan om man stänger alla utom den översta istället? Så man slipper hinnan som brukar bildas. Var ett tag sen jag hade clownhotell men hade för mig jag körde så. Citera
Wigge Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 nä det spelar ingen roll=) bättre att köra med alla öppna och köpa en extra cirkulations pump=) Citera
nippe2000 Postat 17 augusti 2012 Författare Postat 17 augusti 2012 Tack för alla svar Jag har en extra pump som jag stoppat i sista facket men jag har den vid ytan kopplat till det ena håletvet inte om det är bra men det blir cirkulation i karet Citera
Wigge Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 du menar så den drar igenom mer vatten genom filterfacken? Citera
nippe2000 Postat 17 augusti 2012 Författare Postat 17 augusti 2012 Nja jag trodde den gjorde att det blev mer cirkulation i karet.Och jag antar att den ökar insuget av vatten i andra änden då den tar vatten från facken.om jag inte har den extra blir det knappt någon fart på cirkulationen alls.//Niklas Citera
Wigge Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 okej=) annars sätt den extra pumpen i karet och rikta den mot ytan då blir det bättre cirkulation! Citera
nippe2000 Postat 17 augusti 2012 Författare Postat 17 augusti 2012 Toppen Någon som vet varför det bara blir vatten i skumkoppen.det skummar på som bara den men när jag vaknar på morgonen och tittar efter tömt den på kvällen så är det fullt med vatten i koppen.'lite bruna avlagringar på botten är det också....//Niklas Citera
nippe2000 Postat 17 augusti 2012 Författare Postat 17 augusti 2012 Jag ska lukta när jag kommer hem men är det verkligen bra att den blir full då det börjar och läcka ut i facken?//Niklas Citera
Wigge Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 det kan vara så i början. när jag har haft min avstängd i några dagar eller gjort ett vatten byte tar det ngn timme sen är den full=P Citera
Seahorse Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 Prova med att ge skummaren mindre luft! Citera
nippe2000 Postat 17 augusti 2012 Författare Postat 17 augusti 2012 Det ska jag ,tack för hjälpen så länge Citera
Seahorse Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 Det kan ta lite tid att hitta rätt läge för hur mycket luft man ska ge skummaren, men det är bara att prova sig fram! Lycka till förövrigt Citera
StoffeSwe Postat 17 augusti 2012 Postat 17 augusti 2012 Jag har haft 3 clownhotell, jag rekommenderar att stänga alla gallren. Bara det över gallret skall vara öppet (det som inte går att stänga). Detta gör att insuget fungerar som ytavrinning och det bildas ingen film på ytan av vattnet.Jag personligen tycker att man kan limma igen alla gallren och övriga hål förutom det översta gallret för att tvinga allt vatten att åka genom "ytavrinningen". Om skummaren skummar så mycket så att den skummar över på en dag så får den för mycket luft, sänk luftintaget lite så det tar någon dag att fylla koppen. Om den är full och läcker tillbaks i karet så gör den ingen nytt förutom att den syresätter vattnet.Jag tycker du kan ha två returpumpar i sista facket, detta höjer både cirkulationen i karet och genomflödet genom filterfacken. Att ha pumpen i display delen av karet höjer framför allt cirkulationen i displaydelen men inte i filterfacket så jag ser ingen fördel med detta. Citera
nippe2000 Postat 20 augusti 2012 Författare Postat 20 augusti 2012 Ok vad rekommenderar du för pumpar och bör jag bara använda hålen som finns i sista facket som utblås eller ska jag spara pinnen med hål i som jag kör idag på den ena?//Niklas Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.