Gå till innehåll

Snöis Clownhotell


Snowball

Rekommenderade inlägg

Hej!

Var och impulsköpte ett begagnat clownhotell för två veckor sedan, jag fick med levande sten och sand.

Jag sköljde rent sanden med det lilla vatten som fanns kvar i akvariet och sedan stoppade jag i ls igen.

Fyllde upp akvariet med gammalt vatten som levande stenen förvarats i under färden + nytt färdigblandat vatten som

jag köpt.

På levande stenen sitter det gröna alger som ser ut som små 10 mm långa hår, ska jag ta bort det eller låta det vara?

Nu efter två veckor har det börjat komma bruna alger överallt och det är väl antagligen som i sötvatten såna som

kommer vid nystart/omstart.

Jag har köpt en refraktometer och ett osmosfilter.

Nu ska jag beställa hem lite prover och annat, vilka prover är nödvändiga?

Ph, kh, magnesium, kalcium ska jag beställa, några fler?

Ska jag även beställa ett silikatfilter eller klarar jag mig utan det ett tag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en refraktometer och ett osmosfilter.

Nu ska jag beställa hem lite prover och annat, vilka prover är nödvändiga?

Ph, kh, magnesium, kalcium ska jag beställa, några fler?

Ska jag även beställa ett silikatfilter eller klarar jag mig utan det ett tag?

Hejsan Göran,

Nitrittest kan du hoppa över, Nitriten visar sig ändå som Nitrat ett par dagar senare, så ett Nitrattest kan vara bra, likaså ett Fosfattest. Magnesium och Kalcium tror jag du kan vänta lite med om du vill, såvida du inte har stenkoraller i karet redan? Mitt förslag är då No3, Po4, Ph och KH.

Lycka till med ditt kar! Vad har du tänkt dig för invånare i karet?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hunnit tänka så mycket på vad jag ska ha i akvariet.

Clownfisk och någon annan art tror jag, räkor av något slag + eremitkräftor och koraller så klart.

Tanken från början var att jag skulle köpa ett nytt akvarium och starta med ny levande sten och se vad som dök upp på dem,

men nu köpte jag detta begagnat och fick med levande sten utan något som helst liv på.

Bor man i Mora är det lång väg till en bra saltvattensbutik, så det gäller att planera sina inköp noga.

Finns det något enkelt sätt att hålla nivåerna uppe på kalcium,magnesium, pH och kh?

Som jag frågade i ett tidigare inlägg, behöver jag silikatfilter?

Jag har eget vatten från djupborrad brunn, kan det påverka akvariet negativt eller tar RO-filtret bort det mesta?

Många frågor är det nu. :-)

Det som är på inköpslistan är nu:

tester för ph, kh, nitrat och fosfat.

salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade köpt ett silikatfilter (sätts på osmosen) för säkerhets skull.

Sen hade jag kört forsfat remover från början för att inte göda algerna i onödan. Typ Ultra Phos som är ett alu medel.

Mg,Ca,KH justerar man med tillsatser, bra att mäta dessa värden från start så man ser hur man ligger, och kompensera med små doser.

Ang tester, Saliferts tycker jag funkar bäst (utom för fosfat då passar en av Hanna mätarna bäst)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har beställt Silikatfilter, Ultra phos och en massa tester.

Men det verkar ta tid att få grejerna.

Känns som att jag vill mäta värdena på vattnet innan jag börjar släppa i något levande,

eller kan jag börja med att släppa i något levande ändå och i så fall vad??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...