Gå till innehåll

Behöver förslag av passande kejsare


Kexxet

Rekommenderade inlägg

Hallå.

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av passande kejsare till min 12cm Pomacanthus Asfur.

Har nu under en veckas tid försökt sätta in en drömkejsare på 10cm men misslyckats.

Asfuren är på den som en "hök" så jag har fått tagit upp drömkejsare innan det gått för långt.

När jag köpte fisken så släppte jag i den utan att gå i nätpåse men den blev slagen direkt, så då fick jag upp den och så fick den gå i en nätpåse i en vecka.

Fisken åt allt som jag matat den med i. Men nu tidigt i morse så mörklade jag och provade att släppa i den igen men fortfarande samma sak.

Så finns den något "säkert kort" till kejsare som kan passa till min Asfur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt Asfurn gå i en "nätpåse" eller ett avspärrat hörn av akvariet i 2-4 veckor, medan den nya navarchusen får simma i lugn och ro i akvariet och acklimatisera sig. När du sedan släpper tillbaka Asfuren borde det fungera med bara mindre strider. Asfuren är en ganska aggresiv kejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fånga Asfuren är inte lätt utan att plocka ur all sten.... Har försökt, men då är han feg som attan.

Jag använder en nylonmatta http://www.vattenliv.nu/kant-erosionsmatta-nylon-bredd-1-m-kantmatta.html som är jag klipper lika hög som akvariet plus någon cm, och som jag fäster pvc rör i från botten till ytan på båda sidorna. Sedan kilar du fast ena sidan av mattan/röret så att den sluter tätt mot framrutan och låter den andra sidan hänga så att det blir en tillräckligt stor öppning så att fisken vågar simma in. Är fisken väldigt nervös så låter du nätet sitta i akvariet några timmar så att den vänjer sig sedan matar du lite innanför nätet. För mig tar det sällan mer än 30 minuter innan fisken är fångad, oftast tar det bara 10-15 minuter efter att nätet är ditsatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en nylonmatta http://www.vattenliv.nu/kant-erosionsmatta-nylon-bredd-1-m-kantmatta.html som är jag klipper lika hög som akvariet plus någon cm, och som jag fäster pvc rör i från botten till ytan på båda sidorna. Sedan kilar du fast ena sidan av mattan/röret så att den sluter tätt mot framrutan och låter den andra sidan hänga så att det blir en tillräckligt stor öppning så att fisken vågar simma in. Är fisken väldigt nervös så låter du nätet sitta i akvariet några timmar så att den vänjer sig sedan matar du lite innanför nätet. För mig tar det sällan mer än 30 minuter innan fisken är fångad, oftast tar det bara 10-15 minuter efter att nätet är ditsatt.

kan du inte filma och lägga upp nästa gång du fångar en fisk? har själv haft mycket svårt att få upp vissa fiskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...