Gå till innehåll

Bubbel alg bort direkt?=)


Wigge

Rekommenderade inlägg

De är inte farliga, men de sprider sig snabbt och kan vara svåra att bli av med. Du får inte ha sönder bubblorna för då sprids sporer i vattnet och de blir fler.

Jag fick några med en sten för ett tag sedan och nu finns det små bubblor på flera ställen i karet, jag stör mig inte på dem... Ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubbelalger är trevliga, hade karet fullt av dem, sen försvann de nästan helt, sen kom de tillbaks efter en omstart, om inte lika kraftfullt, men oroar mig inte speciellt mycket för dem, en kaninfisk håller ofta efter dem rätt bra (de tar inte de stora, men småttingarna brukar gå åt) när jag blev av med dem så skördade jag dem då och då, utan att speciellt bry mig om sporer, sen tog kaninen och scopas:en hand om resterna och nytillväxten, även trasiga stora bubblor brukar gå åt... Nu har jag bara scopasen (kaninen hoppade ur straxt efter omstarten :() som inte är lika effektiv som kaninfisken...

Så ja, det kan vara en pina, men inte så illa som jag i början trodde, hade ett smärre helvete i två år innan jag hittade metoden jag använder idag, finns det en bubbelalg så lär det finnas några till (sannolikt några hundra till) så de lär finnas i karet tills man "dödar stenen".... man kan nog bara begränsa deras antal, inte radera ut dem på nåt annat sätt än att döda all sten, sand osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...