Gå till innehåll

Mitt första saltkar, Juwel Rio 180


JonasW

Rekommenderade inlägg

Absolut, förstår det :)

Många verkar extremt nöjda med LED. Men nu vill jag bara få igång allt och ha en bra balans i akvariet och dess vattenkvalité.

Börjar med lite mjukisar osv så får man se var det bär av framöver ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Köpte mig en mindre bit Xenia samt en Sarcophyton idag. Men jag glömde fråga hur pass ljuskänsliga samt hur mycket direkt flöde de gillar.

Sarcophyton har jag i alla fall läst mig till vill ha mycket vattenflöde. Samma med Xenian?

Sedan så undrar jag om Sarcopytonen, det ser ut som att den sitter på en platta, inte en egen "fot". Ska jag skära loss den så långt ned man kan, för att sedan fästa den på nytt på en levande sten? Eller fäster man hela foten med dess gummiband och tillslut så växer den fast ändå, över "foten"?

2.JPG

Har även en liten grej som lossnat nyss och tagit sig en bit, vad är detta? :)

1.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar kapa Sarcophyton 1-2 cm upp från foten för att sedan fästa den på levande stenen. Jag bara trycker ner den i en lagom stor spricka eller hålighet. Den växer fast på en eller två dagar. Xenian brukar jag bara trycka ner i ett hål i stenen så den inte lossnar. Några dagar har de vuxit fast. Båda dessa koraller överlever stort sett vad som helst och kan föröka sig kraftigt (särskilt Xenian).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenian verkar trivas fint och sträcker ut sig bra när ljuset slås på.

Sarcophytonen trivdes inte högt uppe på levande stenen, för mycket ljus? När jag ställde ned den närmare botten så blev den nöjd.

Hur känsliga är dessa mjuka koraller för att vara utanför vattnet? Tänkte om man kan skära och jobba med dom utanför karet?

Mat/näring till dessa, nöjer de sig med det som finns i karet eller bör man mata med t.ex. artemia ibland istället för bara pellets till fiskarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenian verkar trivas fint och sträcker ut sig bra när ljuset slås på.

Sarcophytonen trivdes inte högt uppe på levande stenen, för mycket ljus? När jag ställde ned den närmare botten så blev den nöjd.

Hur känsliga är dessa mjuka koraller för att vara utanför vattnet? Tänkte om man kan skära och jobba med dom utanför karet?

Mat/näring till dessa, nöjer de sig med det som finns i karet eller bör man mata med t.ex. artemia ibland istället för bara pellets till fiskarna?

Båda korallerna klarar sig bra en period ovanför vattnet. Jag har läst någonstans att xenian i det vilda lever på platser som är ovanför vattnet vid ebb. Jag hade en sarcpohyton under ett år utan att mata den och den växte som en galning. Xenians matsmältningssystem är tillbakabildat så dessa är ingen mening att ge särskilt foder. Däremot tar de kanske upp vissa ämnen ur vattnet. Så länge du matar fiskar behöver du inte ge extra mat åt varken Sarcophyton eller Xenian.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så, då kör jag nu mer Fosfatremover samt aktivt kol i Juwels filterbox. Får se om det hjälper mot mina alger, har fått lite bruna, korta alger på en sten i mitten av karet som vill bubbla efter några timmar med belysning. Får kanske korta ned på tiden med belysning. Kör 6-8 timmar/dag nu.

Ikväll var familjen förbi hos Aquawarehouse och vi skaffade 6.5kg sten till, lite mer porös för att bygga på höjden med. Blev toppen!

Klurade även på bottensubstrat och tillslut så gick vi på korallkross. 5kg och det räckte rätt bra för att täcka större delen av karet.

Köpte på mig en ny korall (ska kika vad den hette, men den påminner starkt om en Euphyllia som är en SPS som jag förstår det). Får hoppas att den trivs i karet med Juwels belysning. Den såg då ut att trivas när den varit i karet ett tag.

Blev även en räka, 2st Bangai kardinaler samt 2st sniglar.

Men när jag skulle sätta ned den ena LS:en så var det en hyffsat stor mask som kikade ut! Tänkte direkt på fireworm. Men av det lilla jag såg så såg det mer ut som en vanlig daggmask. Vad tror ni att det kan vara? Den såg ut att vara brun/svart och slät, som en mask helt enkelt. Hyffsat tjock.

Hoppas inte på en fireworm av det man hört samt läst om dom ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Onekligen spännande! Är mest paranoid för att bli biten när man ommöblerar stenen osv... Använder tunna plasthandskar just nu, om man skulle råka sätta fingrarna på fel ställe ;)

Men de stjälper inte mer än de hjälper då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

råder väl delade meningar om hur bra de är, men de äter ju sådant som annars skulle ruttna.

men de kan ju bli lite stora också, då bör de kanske bort... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?12745-Monstermask-1-meter-l%E5ng-korall%E4tare!

finns länkar i den tråden till ännu större maskar.

finns de som brukar försöka fånga de större med fällor, men jag vet inte. Innan något är bevisat dålig så ser jag det som tillskott i biotopfloran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig som sagt en Euphyllia sp. Är sp. bara ett samlingsnamn? I så fall, vilken typ av Euphyllia har jag?

image_zps1ca054fc.jpg

Detta är en fripassagerare som kom fram efter en timme med belysningen på. Såg den aldrig hos säljaren när jag köpte stenen.

Vad kan detta vara?

image_zpsc6570a39.jpg

Helhetsbild

image_zpsb05eaa59.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig som sagt en Euphyllia sp. Är sp. bara ett samlingsnamn? I så fall, vilken typ av Euphyllia har jag?

image_zps1ca054fc.jpg

Detta är en fripassagerare som kom fram efter en timme med belysningen på. Såg den aldrig hos säljaren när jag köpte stenen.

Vad kan detta vara?

image_zpsc6570a39.jpg

Helhetsbild

image_zpsb05eaa59.jpg

Fripassageraren ser ut som en majano en liten anemon som ses som ohyra likt glasrosor men jag kan ha fel. Är det en sådan hade jag plockat bort den.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllian som jag köpte blåser upp sig rejält, men den är rätt blek. Tycker mig ha läst någonstans att det kan bero på för mycket ljus?

Ni ser var jag placerat den, längst till vänster i mitthöjd på karet. Tycker inte att den får allt för mycket ljus då det är i ytterkantern av lysröret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllian som jag köpte blåser upp sig rejält, men den är rätt blek. Tycker mig ha läst någonstans att det kan bero på för mycket ljus?

Ni ser var jag placerat den, längst till vänster i mitthöjd på karet. Tycker inte att den får allt för mycket ljus då det är i ytterkantern av lysröret.

Har du original belysningen än? Hur mycket är den på?

Vad jag förstått är 1W/L ett litet riktmärke för T5 i alla fall, som funkar hyffsat. Att den är lite blek kan ju kanske bero på att den får lite ljus istället för mycket.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du original belysningen än? Hur mycket är den på?

Vad jag förstått är 1W/L ett litet riktmärke för T5 i alla fall, som funkar hyffsat. Att den är lite blek kan ju kanske bero på att den får lite ljus istället för mycket.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

Det är väl runt 100W T5 belysning nu. Skulle kunna skaffa reflektorer och se vad som händer?

Alternativt flytta upp den lite mer och mer centralt i karet så får den betydligt mer ljus bara av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgen har ju att göra med vad du belyser med, du får en helt annan färg med rör för saltvatten, med mer blått.

Så ser den blek ut mot för hur den såg ut i butiken kan de ju ha att göra med att butiken har mer blått ljus.

Nu är jag ingen expert så är jag ute å cyklar får någon gärna rätta mig.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den biten är jag helt klart med på. Men när den blir så blek som den är hos mig, då är det troligen placering eller för mycket/lite ljus känns det som.

Jag gjorde en tråd i forumdelen för ljus nyss, så får vi se om någon har input gällande den delen. Funderar på att beställa 2st reflektorer och 2st Marinerör. 15000k istället för 9000k.

Denna var iof inte så färgstark heller. Kanske finns de som är blekare eller så har även denna inte rätt förutsättningar :)

http://se.reeflex.net/tiere/671_Euphyllia_paraancora.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den får leva kvar. Trodde att jag hade tio till idag.....När jag matade med mysis och artemia idag så dök det upp tio st taggiga ben ur några olika håligheter i två stenar. Men efter en kvart så såg jag vad det var. Fick med två stycken riktigt fina ormstjärnor med den nya LS:en jag köpte häromdagen! :)

De var blå och brunrandiga på benen med en blå kropp. Riktigt fina!

Men av nyfikenhet, vilka maskar är värre tycker du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...