Gå till innehåll

Mitt första saltkar, Juwel Rio 180


JonasW

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har tillslut tagit steget mot salt efter ett par malawikar. Tyvärr så medför villa, snart 2 barn med tillhörande föräldraledighet att man inte kan lägga en förmögenhet på karet. Man ska ju ha råd att hålla det i skick också :).

Vi är HELT nya på salt och man lär sig något för var dag man läser. Måste läsa på betydligt mer om kemin så man vet vad man ska kolla efter & hur man reglerar, har nog det man gör där.....

I alla fall, i teknikväg så är det på väg under kommande veckor:

Juwel Rio 180 liter, doppvärmare följer med

Deltec MC500

Osmos 190 liter

Tunze 6025 x2

Refractometer

Levande sten 20-25kg

Det jag saknar sen är väl salt, tester och lite fisk. En osmolator, t.ex. tunze:s hade också suttit fint har jag insett. Men det får bli sen när ekonomin tillåter.

Vad tror ni om detta? Något jag saknar spontant, har jag köpt på mig för starka streamers?

Levande sten till 180 liter, 20kg, 25 eller ännu mer? Förstår att mer sten ger bättre rening då de agerar filter men man vill ju samtidigt behålla lite vattenyta för fisk.

Är något av sand eller grus att föredra? Enklare att hålla någon av dom renare än den andra?

Jag har inga tankar på att överbefolka utan vill ha det hyffsat lättskött, clownfiskar (of course ;) ), räkor samt kanske 2-3 fiskar till i lämplig storlek? Kom gärna med förslag här också.

ALLA tips ni kan tänkas ha välkomnas!

Tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Du har inte för mycket cirkulation iaf.

Man brukar säga 30x karets volym per timme.

Överdriv inte med stenen - det är rätt nice med lite yta i karet med.

Det går att komma riktigt långt med regelbundna vattenbyten och lite koll på vattenvärden.

Osmolator är riktigt nice att ha.

Det är bara att köra igång och ta frågorna vartefter de dyker upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Jonas, och välkommen till SVG! :)

Det är en riktigt trevlig hobby du har börjat med! Du skrev att du skulle läsa på mer om kemin, i så fall kan jag rekommendera Saltvattenskemi för dummies, om du inte redan hittat det dokumentet. Den är bra att ha som uppslagsbok när man gjort sina mätningar oxå. Använder den flitigt själv. Sen är ju Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop en väldigt bra bok att läsa oxå.

Lycka till med ditt kar!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inne på LED känner jag. Spara både på värmen samt elräkning, även om nu inköpet i sig kan kosta som en engångsumma. Elräkningen kommer för jämnan ;)

Har ni några tips på en överkomlig LED-lösning som antingen komplement eller som helt & hållet kan ta lysrörers plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Jonas, och välkommen till SVG! :)

Det är en riktigt trevlig hobby du har börjat med! Du skrev att du skulle läsa på mer om kemin, i så fall kan jag rekommendera Saltvattenskemi för dummies, om du inte redan hittat det dokumentet. Den är bra att ha som uppslagsbok när man gjort sina mätningar oxå. Använder den flitigt själv. Sen är ju Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop en väldigt bra bok att läsa oxå.

Lycka till med ditt kar!

/Madde

Tack så mycket!

Ska absolut läsa igenom den, perfekt för sådana som mig. Ska skriva ut ett ex :)

Tack tack, man får hoppas att det funkar hyffsat! Motgångar kommer man att ha, det har jag insett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En maxspect razor skulle klara jobbet galant!

Såg riktigt fin ut! Men den verkade kosta därefter ;)

Vad landar en sån på hemma med tull & moms, 5k?

Sen är det ju det där med katter (vi har 3) & öppet kar som det blir om man tar bort locket med befintligt ljus. Tänkte att man kanske kunde sätta fast LED på befintligt?

Sen förstår jag det som att det sitter en filterbox på Rio-karen. Är den lönt att ha kvar eller bör man försöka ta bort den för att spara plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror de finns att köpa i sverige för 4700:-

Det är billigt för en ramp med de specarna.

Vill du komma billigare undan så kolla efter beggade ramper - finns T5 och MH ramper för småpengar.

Du har garanterat rätt i det, aldrig kollat på LED-ramper :)

Bara att börja lägga undan helt enkelt!

Angående filterboxen i Juwel-karet då. Nått att spara eller är det bättre att försöka ta bort den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Då akvariet var slut hos grossisten ett bra tag och vi närmade oss ankomsten av vårt andra barn så beslutade vi oss för att vänta med karet. Men på måndag går beställningen iväg och övriga tekniken som jag listade förr, den är redan på plats.

Gällande bottenmaterialet, vilket bör man sikta på? Bättre med grus än sand?

Vi håller även på att kika på fiskar. De vi kikat på är följande:

Clown goby, Citrinis

Kauser's Cardinal

Green Mandarin

Ocellaris Clownfish *2st

Några putsarräkor och ev någon sjöstjärna?

Skulle dessa fungera bra tillsammans tror ni? Räcker akvariet till storleksmässigt eller bör man gå upp till ett 240 liters för att kunna ha denna mängd fisk? Beställningen går först på måndag, så jag hinner ändra den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag inte att Razor är ett bra val till ett Juwel Rio 180. Jag har haft ett rio 180 och har en Razor.

På Rio 180 finns det ett mittstag som skulle blockera en del av ljuset från det mittersta LED klustret hos en Razor 160w. Mittstaget skulle med största sannolikhet kasta en skugga ner i karet.

Min rekommendation är att titta på en annan armatur eller ett annat kar, men inte den kombinationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då akvariet var slut hos grossisten ett bra tag och vi närmade oss ankomsten av vårt andra barn så beslutade vi oss för att vänta med karet. Men på måndag går beställningen iväg och övriga tekniken som jag listade förr, den är redan på plats.

Gällande bottenmaterialet, vilket bör man sikta på? Bättre med grus än sand?

Vi håller även på att kika på fiskar. De vi kikat på är följande:

Clown goby, Citrinis

Kauser's Cardinal

Green Mandarin

Ocellaris Clownfish *2st

Några putsarräkor och ev någon sjöstjärna?

Skulle dessa fungera bra tillsammans tror ni? Räcker akvariet till storleksmässigt eller bör man gå upp till ett 240 liters för att kunna ha denna mängd fisk? Beställningen går först på måndag, så jag hinner ändra den.

Du kan hålla samtliga av de fiskar du angivit i det karet tillsammans, med reservation för kausers cardinal, då jag inte vet vad för fisk det är. Tillse att du vet vad du ger dig in på med en mandarin, det är inte den lättaste fisken. Se till att köpa en du sett äta dött foder i butiken, annars kommer du ha problem att få den att överleva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den benämndes så på sidan jag kikade på, så här ser den ut. Sett den i rätt många kar.

http://www.fishlore.com/profile-banggaicardinalfish.htm

Okej, får kanske avvakta med mandarinen sen då.

men i övrigt, alla får den plats de behöver osv i karet då?

någon av fiskarna som trivs att vara fler än en förutom clownerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Banggai kardinalerna kan man ha fler av. Har du tur så kan du få ett par och det är den saltvattensfisk som är lättast att föda upp.

Den banggai kardinalen jag har i mitt kar "föddes" i mitt gamla rio 180, där jag hade ett banggai par som lekte hela tiden.

I mitt Rio 180 hade jag:

2x Ocellaris clowner

2x Banggai kardinaler

2x Gobidon okinawae

1x Gramma loreto

1x Sixline wrasse

1x Dvärgkejsare

2x sjöstjärnor

Massa snäckor och erimiter

Jag kan ha glömt någon liten fisk, men det var ungefär vad jag hade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en D-D osmos, http://www.theaquariumsolution.com/50-gallon-ro-unit-ro-50. I det kitet följde en kran som kopplas på kopparröret direkt. Jag var skeptisk men bestämde mig för att prova nära en skarv, för att enkelt kunna laga vattenledningen om det inte fungerade. Det fungerar hur bra som helst! D-D verkar ha det mesta som lösa reservdelar, jag köpte R/O-kitet på Akvarieleasing/Aquarium Stockholm i Sundbyberg.

http://www.aquariumstockholm.se

Ring och prata med dom för att kolla vad den kan tänkas kosta och leveranstid. Riktigt full i fan lösning tycker jag i alla fall.

Ändrat av Matte
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var kanske otydlig, jag har redan skaffat mig en osmos. Köpte på ebay. Den kommer helt utan kopplingar, bara slang. Den ser ut så här :

http://i755.photobucket.com/albums/xx194/ebbaliten/image_zpsf7539930.jpg

http://i755.photobucket.com/albums/xx194/ebbaliten/image_zps9cb29418.jpg

Hur kopplar jag in den, med vilken typ av koppling? Vilken slang går vart?

När väl den är igång så är en uppstart inte allt för långt borta. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog jag som var otydlig: blå slang är osmosvatten ut, röd slang är spillvatten och den vita ska kopplas in på kallvatten. Det jag menade var att kranen som passar på den vita slangen och på kopparröret går att köpa som reservdel. Använder du den slipper du blockera en kran, samt riskerar inte att råka få med varmvatten in av misstag. Annars bör övergång från kranens gänga till plastslangen gå att köpa hos VVS-handeln eller ett större buggvaruhus.

Tänk på att lyfta upp slangarna ovanför osmosen när den inte används, membranet blir skadat om det torkar ut. Kassera även de första 15 minuternas osmosvatten om den inte används på några dagar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...