Gå till innehåll

Mitt första saltkar, Juwel Rio 180


JonasW

Rekommenderade inlägg

Det rullar på fint! Har varit dålig på att ta bilder, ska försöka göra ett ryck imorgon med bättre ljus. Hopplöst på kvällen tycker jag.

Allt växer, även flakmontiporan nu sedan jag började dosera Grotech ABC+. Måste varit något spårämne (Kalium är bra dock) som tagit slut, verkar inte som att bara vattenbyte räckte tyvärr.

Nya BTA-anemonen blåser upp sig rejält & verkar växa. Köpte även en knalligt lila Fridmani, trevlig liten fisk :)

Själv då? Är nya karet igång med sten osv?

Härligt att det rullar på!

Nya karet är igång, men har inte flyttat över alla koraller och sten från förra karet ännu. I fiskväg så går det nu två clowner, en gul kirurg och en xanthurum som verka trivas bra tillsammans. Ska försöka uppdatera min tråd under helgen.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tillslut fick jag tummen ur, tyvärr värdelöst foto :)

Det är något med glaset i Juwel-karet som gör att man får en fruktansvärd oskärpa så fort man har kameran LITE LITE i vinkel. Billigt glas troligen.

DSC_0129_zps8c9fb8e9.jpg

Grymt!

Säg till om du får någon fragg på din BTA i framtiden.

Blev aldrig någon korallflytt förra helgen för mig, men när det sker ska jag också bjuda på lite foton.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, fortsätter den växa i den här takten så lär den dela sig inom en hyfsat snar framtid. Matar den 3-4ggr i veckan med en bit räka :)

Ser fram emot att jämföra foton om ett halvår nu när allt äntligen verkar växa som det ska. Min röda Acro jag fick av dig går växer galet fort nu sedan någon vecka tillbaka. ÄNTLIGEN :)

Funderar på om jag ska testa att variera med olika salter, för Red Sea coral pro verkar inte riktigt räcka för mig när det gäller spårämnena konstigt nog. Det fungerar ju så bra för så många andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ser att en av mina Banggaikardinaler ruvar på något i munnen!

De var väldigt skygga idag, gömde sig bakom stenar, följdes åt hela tiden osv. Kikade lite extra då beteendet var nytt och såg att munnen var fylld av något. Precis som en malawiciklid full med yngel :)

Har inte bestämt mig för om jag ska försöka få dom att överleva i karantärkaret eller ej. Skulle i så fall ha gjort mig en falsk sjöborre som de kan släppa ut ynglena i.

Kul ändå, för fiskarna måste ju trivas tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har ett 54-liters kar igång i källaren som karantänkar. I det så har jag en streamer, doppvärmare och 6kg LS.

Nu har jag dock läst att LS inte alls är nödvändigt i ett karantärkar. Är det för att ev. medicinering tar kål på LS:en?

Är det så, så stoppar jag nog ned stenen i huvudkaret istället. Gör inte ont med lite mer sten där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett 54-liters kar igång i källaren som karantänkar. I det så har jag en streamer, doppvärmare och 6kg LS.

Nu har jag dock läst att LS inte alls är nödvändigt i ett karantärkar. Är det för att ev. medicinering tar kål på LS:en?

Är det så, så stoppar jag nog ned stenen i huvudkaret istället. Gör inte ont med lite mer sten där.

Vill man bli av med Prick så har jag för mig att organismerna kan överleva i stenen under en period för att sedan gå till fisken igen. Därav ett dåligt val med sten i katantänkar.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Det här karet har fungerat toppenbra under det dryga året jag kört det.

Men nu är det dags för uppgradering. Karet är redan bokat, men belysningen är till salu och kan säljas/skickas så fort den nya dyker upp. Mazzara-P modulerna räcker tyvärr inte till det nya (3ggr så stort). Även skummaren, en ett år gammal MC500 med nya vita pumpen och en i princip helt ny impeller kommer att säljas inom en snar framtid.

Skicka PM vid intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...