Gå till innehåll

Kopparbandad Pincettfisk


Jocke

Rekommenderade inlägg

Här har du en länk med lite info: http://www.centralpets.com/critterpages/fish/saltwater_fish/SWF1990.shtml

De kan vara svåra att få att äta och det är inte sällan de tynar bort. Fick precis ett mail från min saltbutik så jag hämtar min på måndag. Största anledningen varför jag skaffar denna fisk är att den ofta äter glasrosor förutom att den är väldigt fin också förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och lite till om matningen: http://www.wetwebmedia.com/bffdsfdgfaqs.htm

these guys can be a bit finicky, in regard to their dietary preferences and eating habits. In my experience, one of foods that seems to work as an "interim" menu item to wean the fish off of live stuff is frozen blood worms. Although not of marine origin, they seem to have a flavor that attracts many butterfly fishes. Another fine frozen food that I have used for this purpose is Hikari "Mega Marine Angel", which, although targeted for angelfish, has ingredients such as tubeworms, etc., and is extruded into little "worm like" pieces. Still another idea is to add a small piece of fresh live rock into his tank, to see if he will start "grazing" a bit. Other people have thrown in an Aiptasia-infested rock in the hope of "training" the fish to acquire a taste for these nasties...and it does work! Whatever you do, don't stop trying...keep utilizing different foods until you provoke this fish into eating something different! Good luck! Regards, Scott F>

Här är ett annat knep:

one of the best tricks for getting these fishes to feed is to get a live freshwater clam from the pet store (or food/grocery store). Rinse it well and drop it into your marine aquarium (you may want to notch the back hinge to get it to open faster). It will begin to die and open within 1-3 days. As the clam purses open, the butterfly is irresistibly tempted to stick its nose in there. After it has eaten all of the clam out... stuff the clam in future days with the frozen meaty foods of your choice. The association/habit will have been made with the clam shell. It will wean off of/ignore the clam shell in time.

Verkar som LS och maskar, helst levande, är högst upp på menyn. Kommer du ha LS? Att gömma födan typ i en mussla där bara denna fisks specialanpassade mun kommer åt verkar också funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl inkört kar, massor av LS och UVC så ska det inte vara några problem med denna firre. Tyvärr så dog min förra helgen, jag har inte hittat den men en anemon har sett lite väl fet ut den sista veckan så det kanske fins ett samband........

Den jag hadde den åt gladerligen allt som jag slänge i, mysis, artemia, räkmix och flingfoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är viktigt att gömma maten i som ni sa en mussla eller liknande , för även när den börjar äta så har den svårt att få i sig tillräckliga mängder på grund av konkuransen av de andra fiskarna. Ger man den ett eget "förråd" så kan den äta under en längre tid. Jag har haft en och den åt både all fiskmat jag slängde i och kolonianemoner.Den blev senare anemonmat ca 15cm stor

Jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade också en som åkte på nåt, bara tynade bort och försvann . min inköptes vid nyår så den hadde varit hos mig ett tag. käkade upp alla glasrosor men inte fören alla rörmaskar hadde sett sitt sista ljus ;) rörde inget av mina andra koraller!!!!! ett måste att ha gott om LS den går och pickar dyngnet runt.....

kommer att köpa en snart, den blev min favorit i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sedan 1 år samt en falcula. Som jag märkt så är fjärilana upp längre efter man släkt ner.Så jag matar fjärilarna där dom ställer sig för natten(mest kopparn)då dom blir efter vid matning annars.En grej till är att jag fått dom att äta ur en tesil och en liten håv.Kommer resten av fiskarna så når dom inte in i botten på tesilen eller så lyfter jag upp silen.Falculan klarar sig själv men kopparn ser ut att behöva den här stödfodringen.Dumt eller bra ? Det funkar för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...